Dekorera keramik
Hej alla kunnigađ·
Lite frÄgor och undringar.
Jag vet att det finns underglasyrfÀrger, angober, oxider.
Vad finns det för möjligheter att dekorera / leka, testa redan glaserad ( ej brĂ€nd) tex skĂ„l fat. Kan jag "mĂ„la" pĂ„ glaserad yta" med en annan glasyr ( gör den lite tunnare tex)âŠeller anvĂ€nda oxidâŠeller jaâŠvad vet jag.
Tipsa, visa bilder, inspirera
Och en sak tillđ
Jag har en lite gammal lera som jag inte vet om det Àr ler eller stengodlera.
Den skröjbrÀnns nu.
FrÄgan Àr : kan jag pröva att glasera nÄt litet och stÀlla den i/pÄ en större
SkröjbrĂ€nt skĂ„l/ fat ( FĂR ATT SKYDDA de andra glaserade stengods)âŠoch brĂ€nna i stengods temp? För att fĂ„ svar vad det Ă€r för typ av lera?
ELLER helt enkelt utgÄ att och behandla den som lergodslera?
Det var mycket detđđ
Trevlig helgđ·
Din första frÄga:
Det finns mÄnga möjligheter, men ett experiment du kan göra Àr att pensla oxider direkt pÄ den obrÀnda glasyren. Prova tunnare och tjockare.
Du kan ocksÄ tillsÀtta en gnutta glasyr i oxiden för att binda den bÀttre. AnvÀnd samma glasyr som föremÄlet Àr glaserat med.
Kan bli lĂ€roriktâŠ!âŠ.testa alla dina oxider. FĂ€rgkroppar gĂ„r ocksĂ„ bra đ
Din andra frÄga:
Javisst kan du provbrĂ€nna leran i stengodstemperatur, om du lĂ€gger föremĂ„let i nĂ„got "sĂ€kert" som kan samla upp den, om den skulle smĂ€ltaâŠ.sĂ„ att du skyddar sĂ€ttplattor och ugn.
"Don't Panic" (Douglas Adams)
- Redigerat 2021-03-13 13:05 av Bo§e
#1: tack för ditt svar, hĂ€r ska det testasđđđŠ
Om du har koboltoxid, tĂ€nk pĂ„ att den Ă€r vĂ€ldigt stark i sin infĂ€rgningâŠ.!âŠkanske alltför stark för att vara praktisk att dekorera med i koncentrerat skick.
Det kan dÄ löna sig att mortla ihop kobolten med kaolin eller nÄgon annan vit lera du har.
1 pĂ„ 10, eller rent av 1 pĂ„ 20, eller merâŠ!âŠ.sĂ„ att du fĂ„r ett svagare pigment.
Ja du fĂ„r provaâŠ..đ
"Don't Panic" (Douglas Adams)
- Redigerat 2021-03-13 14:34 av Bo§e
#3: đ€, jag Ă€r nybörjare, kommer nog gĂ„ försiktigt fram.
Har inget eget stĂ€lle Ă€nâŠ.och kan verkligen lite om de kemiska Ă€mnen.
Tack đ·
#0: Vad dekorativt det blev med en enda vit tulpan i den vasen. Den behöver i alla fall ingen ytterligare dekoration. Formen rÀcker.
SajtvÀrd för Keramik ifokus
_
_
#5: tack snĂ€llaâŠvad glad jag blirđ·