Keramik iFokus

Keramik

Etikettkeramik-bränning
Läst 523 ggr
Ulla
3

Elavbrott - Hjälp!

Jag satte på min keramikugn nu på morgonen, och när den kommit upp i temp. så att det bara var 200 grader och utjämningen kvar så gick jag på en kort promenad. Tillbaka från den så gick strömmen och var borta ca 30 min. När elen kom tillbaka gick jag ut för att kolla vad som hänt med bränningen.
Instrumentet visade 950° och fortsatte neråt medan jag tittade på.
Jag letade fram manualen för instrumentet. Där stod att bränningen skulle fortsätta där den avslutades. Väntade lääänge, men inget hände. Testade att trycka på startknappen som finns på instrumentet, men fick då felkod F5. Nu har jag slagit av ugnen helt och bara väntar på att den ska kallna.
Vad skulle jag ha gjort i stället?

Hjälp mig gärna att hålla tummarna för att jag minns fel om tiden. Med litet tur kanske bränningen då var klar. Inte för att jag tror det. 😟

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Bo§e
1

Jag vet inte vilken styrning du har, men i manualen brukar det stå hur långt strömavbrott den "tolererar" (och fortsätter), i stället för att bryta helt.
Kanske ditt strömavbrott översteg den tiden (?)

I så fall är det nog bara att vänta tills ugnen kallnat, och sedan starta bränningen på nytt.

Bäst att vänta tills ugnen kallnat helt innan du startar om….annars är det risk för att styrningen inte riktigt "förstår" vad den skall göra….

"Don't Panic" (Douglas Adams)

• Redigerat 2021-03-14 16:13 av Bo§e
Ulla
1

Tack för svar!

Styrningen är en Bentrup TC405. Det står inget om längden på avbrottet i manualen, men det kan bero på att det är ett sammandrag på svenska som någon skrivit ut på löst papper.
Jag har ändå funderat på om strömmen kanske var borta för länge. Det var nog minst 30 min.

Jag kunde alltså inte ha gjort så mycket annorlunda. Nu gäller det att ha tålamod att vänta tills ugnen kallnat.

_
_

• Redigerat 2021-03-14 16:44 av Ulla
Pyttelite
0

Vilken mardröm!

Hoppas att det blir mirakelresultat.🤞

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

Ulla
1

#3: Tack! Jag ser att du håller tummarna.🥰

_
_

Bo§e
2

Hej igen,

Så här lyder manualen för TC405/30:

>
Vid strömavbrott avbryts bränningsprocessen. Varar strömavbrottet mindre än 30 minuter, fortsätter bränningsprocessen om man använder ett personligt program. Varar strömavbrottet mer än 30 minuter avbryts bränningsprocessen för att skydda godset mot skador. Vid användning av ett fix-program avbryts bränningen alltid efter ett strömavbrott.
>

Ulla
1

#5: Då förstår jag varför bränningen hade avbrutits. Strömmen var säkert borta minst 30 min. Dessutom så använde jag ett fix-program som jag justerat topptemperaturen på.

_
_

• Redigerat 2021-03-14 16:53 av Ulla
Susanne Sundström
1

Hoppas att det löste sig med din ugnsbränning Ulla!

Ofta går det bra att bränna om igen. Berätta hur det går/gick! t.🤞

//Susanne Sundström

Ulla
1

Tack! Jag var ute och tjyvkikade litet snabbt nu på morgonen. Någon glasyr såg blank ut, men annat verkade helt osmält. Det blir nog tyvärr så att jag får bränna om.

_
_

Ulla
1

Senast i förrgår natt hade vi strömavbrott så det känns litet svajigt just nu. Jag kanske skulle sluta använda mig av fix-progammen och skapa ett personligt program istället.

Jag hittade en engelsk version av manualen hos Brännpunkt. Får ladda ner den om inte mitt sammandrag på svenska är fullständigt.

_
_

Bo§e
2

#9: Du fick ett PM

Ulla
1

#10: Jag såg just att jag fått det. Du är en räddande ängel. Tack!! ❤️

_
_

Susanne Sundström
1

#9: Vad är ett fix-program Ulla?

//Susanne Sundström

Pyttelite
0

Hur har det gått?

Ulla
1

#12: Det är de förinställda programmen. Man kan använda dem eller programmera in egna, som man sedan sparar.

_
_

Ulla
1

#13: Av det jag kunde se så har kanske häften fått en sidenmatt yta i en något annan färg än tänkt. Resten är strävt och osmält. En glasyr med brett brännintervall ser färdig ut.

Ska bränna om senare i veckan. Undrar om jag ska köra samma program igen eller modifiera det något? Det lutar åt att jag kör samma igen och hoppas att allt blir perfekt då.🙄

_
_

Bo§e
2

#15: Här finns så många ovissa faktorer, så jag tror att det blir bäst att köra samma program en gång till…..

Susanne Sundström
1

Kör samma program, tycker jag med!

//Susanne Sundström

Ulla
2

#16 och #17 Det ska jag göra. 🙏🏻

_
_

Ulla
2

Nu har jag bränt om allt igen. Det gick bra. Tack för de hållna tummarna!😁

_
_

Pyttelite
1

#19: Äntligen kan jag lossa tumgreppet. 😊

Hade varit kul att få se lite bilder på resultatet.

Skönt att det slutade lyckligt!

Susanne Sundström
0

#19: Så himla bra!! SKÖNT!

//Susanne Sundström

Ulla
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#20: Här är några av dem. Ursäkta kvaliteten på fotot. Sitter nu och äter frukost vid samma bord där jag ställde en del av sakerna när jag tagit ut dem ur ugnen. Flera överraskningar, bl a en ljusgrå sidenmatt glasyr som blivit mörkgrå blank istället.

_
_

• Redigerat 2021-03-22 15:36 av Ulla
Pyttelite
0

#22: Jag förstår hur illa det hade varit om de blivit förstörda.

Fantastiska skapelser!

Ulla
0

#23: Tack! Jo, det är tråkigt om bränningen misslyckas.

_
_

Bo§e
0

Det är inte ovanligt att sakerna blir litet "annorlunda" efter två glasyrbränningar, men här gick det ju fint…!
🙂

Susanne Sundström
0

Väldigt fina saker Ulla!! Snygga glasyrer också!

//Susanne Sundström

Ulla
1

#25 och #26 Tack snälla för handfast hjälp och goda råd för att få det att fungera!

_
_