Stänga ventil vid bränning?
Jag undrar om ni brukar stänga ventilen på ugnen under bränningen. Jag har köpt min toppmatade ugn begagnad och fick då veta att ventilen som sitter nere på ugnen skulle vara halvöppen. Sen läste jag nyligen i en handbok att ventilen skulle stängas efter ett tag och blev osäker. Hittills har jag bränt ett antal skröj- och glasyrugnar där jag låtit ventilen vara halvöppen hela tiden. (Sen finns det även en ventil i den övre delen av ugnen där ångorna släpps ut och den går inte att stänga.) Jag brukar bränna i stengodstemperatur.
Jag vet inte vilken ugn du har, men på beskrivningen verkar det kunna vara en Nabertherm (?)
I så fall fungerar det bra med halvöppen ventil hela bränningen.
Om det är en Nabertherm, skall det övre lilla hålet alltid vara öppet.
Du kan konstatera att ventilen verkligen är halvöppen genom att titta uppifrån medan du justerar spjället.
"Don't Panic" (Douglas Adams)
- Redigerat 2021-03-25 20:06 av Bo§e
Tack för ditt svar! Ja, det är en Nabertherm så då kan jag förhoppningsvis fortsätta som tidigare utan att stänga ventilen.
Ja, en smula cirkulation är bara hälsosamt.
Matta glasyrer t.ex. gillar inte helt förslutna ugnar, eftersom ångorna från glasyren kan återkondensera på ytan och bilda blanka fält (säkert många som känner igen).
Och elementen mår också bra om glasyrångorna försvinner efterhand…
När elementen börjar bli riktigt slitna kanske man får fundera på att "täppa till" mot slutet av brännningen för att "krama ur" den sista gnuttan effekt ur dem. Det räcker då med att man stänger "någon gång" före 1100°C.
Men detta skall ses som "sista hjälpen", när elementen börjar gå mot sitt slut….
- Redigerat 2021-03-27 15:28 av Bo§e
#3: Gäller det här andra ugnar också?
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_
#4: Ja, det här gäller generellt vid bränning. En aning genomströmning är önskvärd.
Men man får ju anpassa öppningarnas storlek till ugnens storlek, så att ugnen inte får det alltför jobbigt.
T.ex. kan man såga ur en bir ur ventilationspluggarna (uppe och nere), så brukar det bli "lagom". (skissen)
- Redigerat 2021-03-27 20:15 av Bo§e
Bra att veta. Tack!
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_