Keramik iFokus

Keramik

Läst 684 ggr
glassmaskinpeter
2

Göra egen lera

Hur är det med hemmagjord lera?
Funkar egengjord lera lika bra som den man köper?

Jag blandar vanlig lerblandad jord med massa vatten så det får bli riktigt geggigt.
Sedan silar jag det genom en finmaskig metallsil.
Det silade vattnet låter jag sn st äver natten så att leran sjunker till botten, häller av vattnet så mycket det går och resten häller jag i ett örngott och låter det hänga tills vattnet har droppat av och leran fått önsskad konsistens.
Jag har gjort en gruka av en tidigare sats och den ser fin ut och har inte spruckit under torkningen. Men jag har inte testat att bränna något gjort av egengjord lera.
Så jag ville höra andra erfarna männsikor om vad de säger om detta.

Sen undrar jag också, om någon har en bättre ide på vad man kan använda istället för örngott, för det tar en evighet med örngott, vattnet silas bort väldigt långsamt. Finns ett snabbare sett?

[rolnor]
1

Om det är mindre mängder så är en tjock gipsplatta bra.

Bo§e
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej,
Kul att du inte backar för jobbet med att bereda egen lera.
För att bedöma de viktigaste egenskaperna och kvaliteten, bör du göra två tester till att börja med:

1.
Hur högt kan den brännas…?
De flesta naturligt förekommande plastiska lerorna i Skandinavien är s.k. sekundärleror, som klarar att brännas upp till ca 1040-1070°C, där den förglasas och smälter.
Lägg testleran i en stengodsskål eller något annat som skyddar ugnen, och provbränn, tills du ser var "smärtgränsen" går för just denna lera.
Detta är självklart den viktigaste informationen.

2.
Fastställ glödförlusten. (Loss of ignition)
Leror innehåller alltid en mindre eller större mängd organiskt material som kommer att försvinna under bränningen.
Om leran innehåller mycket organiskt material blir slutprodukten mer porös och mindre hållbar för t.ex. hushållsgods m.m.
Väg ett torrt men obränt föremål (noggrann våg), bränn det, och väg det igen. Den uppmätta viktskillnaden avgör hur mångsidigt praktisk leran är.
Men det finns inga "dåliga" leror….det gäller bara att veta vad den passar bäst till, och vad man skall avstå från att tillverka av den. Vissa leror har så hög glödförlust att de passar bäst till skulpturer och annan "ej funktionell" keramisk konst. Men har man tur är glödförlusten låg….det gäller bara att känna till det.

/////////////////////////////

"Örngotten" är en bra torkningsmetod, om man jobbar i hemmiljö och inte vill bygga en torkanläggning.
Det är faktiskt svårt att hitta något bättre och enklare.
Vill du höja kapaciteten, använd fler örngott…!🙂

Alternativt kan man gjuta några tråg av tjockväggig gips (skissen).
Tjockväggigt för att gipsen skull kunna suga upp mycket vatten per omgång (= snabbare)
Trågen bör vara breda och grunda, ungefär som stora "långpannor" med tjocka väggar…kanske 70 x 50 x 10 cm eller däromkring.
Har man ont om plats kan man bygga en ställning för flera tråg ovanför varandra, på en plats med god luftväxling.

Industriellt använder man filterpressar för att avlägsna vatten från lerslamma, men detta är tung och dyr utrustning.

"Don't Panic" (Douglas Adams)

• Redigerat 2021-04-27 10:29 av Bo§e
[rolnor]
1

Man kan kanske låta örngottet delvis vila på en tjock bädd av torrt sågspån för att snabba upp det hela? Då slipper man gjuta gipsplattor.

Bo§e
0

#3: Det överlägset bästa sättet att "boosta" örngotts-torkning är att öka luftflödet kring påsen.

ler
0

Eller att samla på gamla handdukar och liknande, jag packar in den våta leran i många lager så är den fin efter en dag.

[rolnor]
0

Jadå fungerar säkert sågspån likadant.

glassmaskinpeter
0

Wow, tack så hjärtligt för de fina svaren!
Mycket bra idéer.

Jag kom ju å det med sågspån eller flera örngott, att man ju kan lägga påsen i en låda med ett lager tidningspapper som man byter med jämna mellanrum när papprena blir blöta :) Så kan man kanske till och med kan lägga tidningarna på tork och använda i omgångar, om man inte råkar ha jättelager med tidningspapper.

Sen var den idén med gipsplattor ju himla intressant. Ska finurla på hur jag ska göra med :)

[rolnor]
1

Tidningspapper blir ju jättebra!

Ålands folkhögskola
0

Häng upp den fyllda örgott så får man bra luftomväxling.
Själv använder jag en stor skröjad skål med tyg inuti

Bo§e
0

#9: Ja, jag är också en förespråkare för att hänga upp "påsarna". Gärna utomhus under den varma årstiden, för bästa luftväxling….fast man får ju se till att det inte regnar på dem….
En farstubro eller altan med tak över är perfekt…

glassmaskinpeter
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#10: Bestämde mig för att ha alla dessa lertillverkningsgrejer i ett lite undanskymt hörn eftersom det kladdar ner så himla mycket. Så jag har lagt allt bakom vårt växthus hehe…Och så hade jag ju beskurit det här trädet som mans er på bilden, och nu kom de utstickande delarna som blev kvar efter grenarna till användning som upphängningskrokar för mina ler-örongott =)
Perfekt, så kan de hänga där och droppa bäst de vill hehe, så har jag kilat fast ett örongott som det var lite hål i, i mellan dem så att tyget kan suga upp lite vatten från påsarna =) Men nu har det slutat droppa, det kanske kommer en droppe var 5:e minut typ.

Jag har köpt ett par stora badhanddukar på ikea, som jag tänker att jag ska lägga påsarna på lite så handdukara får suga upp vattnet lite hehe..Får prova lite olika sett…
Om det inte funkar med handdukar så får jag väl helt enkelt bygga en sån där gipsform =)

glassmaskinpeter
1

Himla praktiskt med örongott också att de ofta har ett sånt veck som man kan haka i krokar eller som i det här fallet trädets egna grenstump hehe

• Redigerat 2021-05-02 22:58 av glassmaskinpeter
Rivermist
0

Det finns även en bra facebookgrupp: The Wild Clay Club för naturlera.

glassmaskinpeter
0

#13: Jaså???? Det måste jag kolla in!! Tack för tipset!

Folk är så grymt bra här som kommer med bra tips och idéer