Hur får man till detta?
Det ser inte ut som stänkdekor.
Det ser snarare ut som järngenomslag från en lera som innehåller järnhaltig chamotte, rödlerskross eller liknande.
Genomslagen brukar växa i storlek med ökad temperarur/värmearbete.
Det är min gissning så här långt……
"Don't Panic" (Douglas Adams)
Lägger till:
Leran kan ju också innehålla korn av grovt mald basalt…
- Redigerat 2021-05-02 08:47 av Bo§e
Det tror jag också att det är
Tack. Jag vet att det är stengodslera. Ok så det har inget med glasyren att göra, tror ni, utan valet av lera….
#4: Ja, det ser ut som en helt vanlig vit täckande glasyr.
Sedan blir det mörka genomslag genom glasyren pga det som blandats i leran, t.ex. basaltkorn.
Det ser ut som om kornen har ganska ojämn storlek, så det är möjligt att keramikern själv har jobbat in "hemmakrossad" basalt i leran…
- Redigerat 2021-05-02 13:37 av Bo§e
Är basalt något som brukar användas inom keramiken?
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_
#6: Basalt är en vulkanisk, järnhaltig (magnetit) bergart.
Jag skulle tro att de flesta leverantörer säljer basalt i någon form, men då oftast finmalen, som t.ex. kan användas som järnkälla i glasyrblandningar.
Enbart basalt bildar själv en brun glasyr om den bränns 1200-1250°C (finns variationer).
Grövre siktad basalt kan användas i lera, inknådad som "chamotte" (fast inte så stora mängder) för att ge effekter som vi ser på bilden ovan.
Ibland säljs basalt som "lava" (mer spännande namn 🙂 ), vilket ju inte är helt osant, eftersom basalt är en typ av lava som stelnat.
- Redigerat 2021-05-02 14:31 av Bo§e
#7: Jag såg det. Tänkte att det kanske är det som ingår i den lera som brukar kallas lavalera.
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_
Dom flesta leror med spots har gjorts med basalt
Ok tack. Kan jag köpa basalt och experimentera själv och addera i vilken som lera? Hade varit kul att få fram denna effekten tycker jag. (Om jag nu hittar grövre krossad basalt)
När jag adderade chamotte i leran så upplevde jag att leran efter sintring inte blev lite tålig, gick i sönder lättare. Kanske jag hade för mycket chamotte i?
När man blandar chamotte (och annat) i leran bör man blöta chamotten först, innan man börja knåda.
Annars torkar chamotten ut leran ( i onödan ), och den kan kännas skör att jobba med…..
Dessutom går blöt chamotte mycket lättare att knåda in i leran….
- Redigerat 2021-05-02 19:45 av Bo§e
Det ser ut som en Witgert-lera….9C…?
Jag blir ett svar skyldig. Behållaren är gjord i Polen och den fabriken har både lera från Witgert och Sibelco
#15 bra teknik, men betydligt svårare än att använda basalt i leran.
I övrigt så tycker jag att den där vasen är väldigt fin.
#17: Tack! :)