Keramik iFokus

Keramik

Läst 622 ggr
MariaBell
0

Hur får man till detta?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hur får man till denna teknik? Hur får man dessa kontraster i färger, är det sprayat glasyr på? Några idéer?

Bo§e
0

Det ser inte ut som stänkdekor.
Det ser snarare ut som järngenomslag från en lera som innehåller järnhaltig chamotte, rödlerskross eller liknande.

Genomslagen brukar växa i storlek med ökad temperarur/värmearbete.

Det är min gissning så här långt……

"Don't Panic" (Douglas Adams)

Bo§e
0

Lägger till:
Leran kan ju också innehålla korn av grovt mald basalt…

• Redigerat 2021-05-02 08:47 av Bo§e
ler
0

Det tror jag också att det är

MariaBell
0

Tack. Jag vet att det är stengodslera. Ok så det har inget med glasyren att göra, tror ni, utan valet av lera….

Bo§e
0

#4: Ja, det ser ut som en helt vanlig vit täckande glasyr.

Sedan blir det mörka genomslag genom glasyren pga det som blandats i leran, t.ex. basaltkorn.

Det ser ut som om kornen har ganska ojämn storlek, så det är möjligt att keramikern själv har jobbat in "hemmakrossad" basalt i leran…

• Redigerat 2021-05-02 13:37 av Bo§e
Ulla
0

Är basalt något som brukar användas inom keramiken?

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Bo§e
1

#6: Basalt är en vulkanisk, järnhaltig (magnetit) bergart.

Jag skulle tro att de flesta leverantörer säljer basalt i någon form, men då oftast finmalen, som t.ex. kan användas som järnkälla i glasyrblandningar.

Enbart basalt bildar själv en brun glasyr om den bränns 1200-1250°C (finns variationer).

Grövre siktad basalt kan användas i lera, inknådad som "chamotte" (fast inte så stora mängder) för att ge effekter som vi ser på bilden ovan.

Ibland säljs basalt som "lava" (mer spännande namn 🙂 ), vilket ju inte är helt osant, eftersom basalt är en typ av lava som stelnat.

• Redigerat 2021-05-02 14:31 av Bo§e
Ulla
0

#7: Jag såg det. Tänkte att det kanske är det som ingår i den lera som brukar kallas lavalera.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

ler
1

Dom flesta leror med spots har gjorts med basalt

MariaBell
0

Ok tack. Kan jag köpa basalt och experimentera själv och addera i vilken som lera? Hade varit kul att få fram denna effekten tycker jag. (Om jag nu hittar grövre krossad basalt)

När jag adderade chamotte i leran så upplevde jag att leran efter sintring inte blev lite tålig, gick i sönder lättare. Kanske jag hade för mycket chamotte i?

Bo§e
1

När man blandar chamotte (och annat) i leran bör man blöta chamotten först, innan man börja knåda.
Annars torkar chamotten ut leran ( i onödan ), och den kan kännas skör att jobba med…..

Dessutom går blöt chamotte mycket lättare att knåda in i leran….

• Redigerat 2021-05-02 19:45 av Bo§e
ler
2

Här ett exempel på det med basalt.

Bo§e
0

Det ser ut som en Witgert-lera….9C…?

ler
0

Jag blir ett svar skyldig. Behållaren är gjord i Polen och den fabriken har både lera från Witgert och Sibelco

bjorn.lindberg
3

En annan grej du kan prova är att först glasera med en svart glasyr, tex. en tenmoku, och sen glasera över med en vit glasyr med tex. tenn. På bilden har jag använt en simpel tenmoku och glaserat över med pussvit.

ler
0

#15 bra teknik, men betydligt svårare än att använda basalt i leran.

ler
0

I övrigt så tycker jag att den där vasen är väldigt fin.

bjorn.lindberg
0

#17: Tack! :)