Användbart verktyg?
Jag har köpt ett nytt litet verktyg som verkar mycket användbart. Det kallas för dremel och ser ut ungefär som en tandläkarborr. Den verkar kunna användas till mycket.
Första användningen var att skruva av en skruv som kom i vägen när vi skulle hänga upp ett väggskåp i köket.
Dremeln finns att köpa för en billig penning hos Claes Olsson.
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_
Den är jättebra till att slipa ner glasyrrinn med en av de extra färgade slipstenarna. Och plattengobe flagor som fastnat under grejorna.

Utan Dremel - jag klarar mig inte utan den. Underbar att borra med, fixa bottnar med och göra hål i både glas och keramik med! Det finns en uppsjö av verktyg som gör den oumbärlig. Och så är den så nätt att den passar också i våra mindra små kvinnorhänder.
Måste i sammanhanget säga att bänkslipen vi köpte till verkstan lovar att bli favoritmaskin (näst drejskivan förstås).
Att stå vid bänkslipen med skyddsglasögon, mask och handskar och slipa av rinniga glasyrer och vassa kanter, det är så… så…. tillfredsställande…? Förstår det inte, men det är något djupt primitivt och nästan djuriskt i mig som tilltalas av maskiner.
Ingen som har fler tips på vad för slags maskiner man med någon sorts rim och reson kan köpa in till en keramikateljé? Tänk stort!
En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.
Lr - Liten sak, inte alls stor som jag tycker är helt suverän att beskicka större grejjor med (mindre går också bra om man gör sådana). Det är något så löjligt som en kökspryttel i rostfritt stål - ser ut som en osthyvel i skaftet och verktyget i andra ändan är för att riva citron- apelsinskal, den har 6-7 hål längst ut som man använder istället för slinga - går fort som attan. Passar dessutom till din bänkslip då den behöver slipas till någon gång emellanåt.
Någon sådan har jag inte i mina kökslådor. Annars finns där massor av pryttlar som jag aldrig använder och som inte fungerar i keramikverkstaden.
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_

#4 det låter smart att använda en sån citrusskalrivare vid beskickning, det borde vara mindre risk att det "hugger i" och blir för mycket i och med att det är begränsad storlek på hålen! Smart!