Första bränningen av ny ugn
Har köpt en helt ny Kittec CB ugn och detta är min första ugn. När jag nu ska köra första bränningen (utan gods) så blir jag inte riktigt klok på instruktionerna. Ska sättplattorna vara med i denna första bränningen? Och ska de i så fall strykas med medföljande pulverbehandling innan eller är de redan behandlade? Hittar ingen information om detta. Finns det någon vänlig själ därute som tror sig veta?
Du kunde ju fråga leverantören?
#1:
Jo, sjävklart, men det är söndag och kommer inte att få något svar förrens tidigast imorgon😊 testade därför i detta forumet.
Börja med att behandla plattorna. Ställ sedan in dem i ugnen, luftig, med någorlunda jämnt fördelat avstånd (med hjälp av pelarna) .
Detta kan du förbereda med redan nu.
Vänta sedan till måndag morgon, och prata med din leverantör.
Det finns säkert specifika inbränningsinstruktioner för just din ugn, och med tanke på garantivillkoren är det ju allra bäst att din leverantör får ge de här instruktionerna, så att det inte blir några onödiga diskussioner i efterhand….
Det är ju snart måndag morgon…..🙂
"Don't Panic" (Douglas Adams)
- Redigerat 2021-05-23 12:51 av Bo§e
#3: Tusen tack för svar Bosse🙌🏼
Ja, det finns instruktioner för första bränningen, dessa har jag koll på. Var bara osäker på sättplattorna. Men då behandlar jag dem idag. Följde med en påse med kaolin, 1kg, men inga instruktioner på hur man ska blanda detta. Så kanske får vänta med det tills imorgon också🙈 den som väntar på något gott..
sen blir det att beställa glasyr hos er☺️
Ha en fortsatt fin söndag!