Keramik iFokus

Keramik

Etikettglasyrer
Läst 207 ggr
kinnekulle
0

Glasyrhjälp?

Hej undrar om någon är en fena på glasyrer..jag har några som jag har bilder på som jag skulle vilja ha hjälp med..någon som är sugen på utmaning..det är gula..hälst inte med färgkropp utan oxider..
Hoppas på svar♡

ler
1

Ja kan du då visa bilderna?

[rolnor]
0

Antimon? Inte så kul jobba med, finns inte att köpa heller.

ler
0

Ja antimon ger Neapel gul i en ren blyglasyr på låg temperatur Max 1060. Cadmium ger också gul som sulfid i en alkaliglasyr, Max 1140. Krom ger gul färg som blykromat, alkalikromat, bariumkromat eller kalciumkromat, även här är det frågan om låg temperatur, helst omkring 900-1060. Molybden i blyglasyr. Uran i bly-bor glasyr. Silver i reduktion ger också gul.
Så till sist järn gul som inte blir så lysande gul som dom andra men kan brännas till stengods temperatur, här måste man undgå kalcium och magnesium, aluminium och bor skall vara så lite som möjligt, i en zink-barium matt med 2-3% järn och gärna lite titanoxid ger en hyfsad gul. Men lättast är så klart alla olika typer av gula färgkroppar.

Bo§e
0

Ja, om man kan acceptera "halmgul" eller "fjolårsgräs", blir det inte så svårt i de högre temperaturerna…

"Don't Panic" (Douglas Adams)