Keramik iFokus

Keramik

Etikettugn
Läst 1101 ggr
stinajan
0

El-fråga. 3-fas.

El-fråga
Kan ingenting om el!!!!
Står i begrepp att köpa en ny liten ugn. Vi har inte 3-fas el hemma så det ska installeras. Vi ska lägga solpaneler på taket så elektriker kommer att komma då och då tänkte jag att 3-fasen ska installeras, vilket blir senare i sommar.
Detta kommer väl inte att vara så kostsamt? Villan är byggd på 80-talet. I proppskåpet på fasaden har vi 25 A säkringar. I garaget, där ugnen ska stå(i separat rum) är det propp-knappar som det står 16 A på.
Jag är lite otålig då vissa ugnar har lång lev-tid. Den jag hittat kan jag få ganska snabbt, såvida den inte tar slut.
Ugns-info:
80 liter
7000 W
10 A
Tacksam för svar.
Stina

stinajan
1

#0: komplettering:
Huset värms med elpanna med frånluftsvärme.

[rolnor]
1

Har ni verkligen inte 3-fas?? Dra nya ledningar kostar en del, frågan är då om det är förberett för 3-fas. Be om en offert, ta in från flera elektriker helst.

Bo§e
1

Ja, som Rolnor säger, begär offert från flera elektriker.

Troligen finns det 3-fas till huset, eftersom det finns en elpanna, så om det bara handlar om kortare kabeldragning, kanske det inte blir så dyrt.

Om det blir konflikt mellan elpannan och keramikugnen, finns det en automatik som man kan montera i elcentralen, och som prioriterar keramikugnen och stänger tillfälligt av elpannan, om belastningen skulle bli för hög. Bränningen räddas m.a.o.
Prata med elektrikern om den här möjligheten, om det skulle visa sig vara "trångt" med eltillgången.

Men att säkra en 7 kW 3-fasugn med 10 A, låter litet vanskligt…..
En trygg uppsäkring av den ugnen borde rimligen vara 16 A.

"Don't Panic" (Douglas Adams)

• Redigerat 2021-06-11 13:11 av Bo§e
stinajan
0

Tack för svar. Jag får gå hem och forska lite djupare i proppskåp och husritningar innan jag går vidare.
Stina

Bagossa
0

På ett ungefär: 7kW trefas --> 7/3=2333W per fas. 2333/240=9.7A per fas. Dvs 3st 10A säkringar borde fungera, men som påpekat innan är det vanskligt. Det finns i stort sett inget utrymme för något annat inkopplat till samma säkring (tex takbelysning). Jag förstår inte riktigt om du ville att solpanelerna skulle driva ugnen? Det blir rätt många solpaneler och förutsätter att det skiner sol under alla ugnens timmar. Kostnad för installation av trefas går inte att svara på då det beror på för många faktorer. Sannolikt har ni trefas redan men kanske inte framdragen kabel. Elpannan kan bli ett bekymmer. 25A-10A=15A per fas. 152403=10.8kW. Vad är effekten på elpatronen? Den får då inte överstiga 10kW eller ca 3.3kW per fas, beroende på hur många faser elpatronen är kopplad till. Säg att den ligger strax under, hur många hushållsapparater (ugn, spis, vattenkokare, hårtork etc) kan du använda under tiden ugnen går för att ta höjd för om det behövs varmvatten? Alternativ: stäng av elpannan när du bränner, kanske en solig dag.
Jag hade liknande bekymmer och löste det genom att bygga en ugn på 5kW. Då finns det utrymme på huvudsäkringarna. Men till skillnad från dig har jag all el färdig från innan och 20A ingående. Konsultera en fackperson så att du slipper tråkiga översakingar.

Bo§e
1

7kW trefas --> 7/3=2333W per fas. 2333/240=9.7A per fas. >>

Ja, Jag fick samma resultat…….och med tanke på vad en bränning betyder och är värd, känns det inte så smart att allt "hänger på gärsgårn" varje gång….

Det finns också en annan aspekt:
En 10 A-anslutning med vidhängande kablage är som standard dragen med 1,5 mm²-kabel i väggarna, från centralen.
Ugnen, som är konstruerad för 16 A-matning (ja, det är den), innehåller 2,5 mm²-kablage och kontakt, vilket är det korrekta.
Pga den klena 1,5 mm²-matningen får man m.a.o. en spänningsförlust, vilket är det sista man vi ha när man bränner keramik….

Visst kan man byta 1,5 mm²-kabel mot 2,5 mm², men varför då inte göra det ordentligt på en gång, och se till att ugnen får den uppsäkring den faktiskt är avsedd för…….?

Att välja 16A-säkringar i stället för 10A höjer ju inte ugnens effekt, men det skapar en hälsosam säkerhetsmariginal…
Klena kablar däremot, försämrar ugnens kapacitet….

//////////////////

Eftersom det är en 3-fasugn med 7 kW effekt, slår jag vad om att den (om den är CE-märkt) levereras med en 2,5 mm² anslutningskabel med en 16 A CEE-kontakt.
Det är en fingervisning om hur anslutningen skall se ut.

Allt kommer säkert att klarna när elektrikern kommer på besök….🙂

• Redigerat 2021-06-12 14:33 av Bo§e
ler
0

Jag förstår inte räkne exempel! Det är väl 400 volt på trefas?

Bo§e
0

Jo, men varje enskild fas mot noll är 230 V.

Bo§e
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Värdena kan variera något.
Bilden: Denna kalkylering ger drygt 10 A vid samma inmatningsdata, och det är det jag menar när jag skriver att det "hänger på gärsgår'n" med 10 A säkringar i det här fallet……..
Och vem vill det….? 🙁

Här finns en sådan kalkylator:
https://www.yoosfuhl.com/online/calc/electrical/kilowatts-kw-to-amps-a-calculator

• Redigerat 2021-06-12 16:07 av Bo§e
Bo§e
0

Här är en enkel formel:

A ÷ B = X
X ÷ Y = Ampere per fas

/////////////////

A = ugnens effekt i kW
B = Antal faser
Y = Spänning (V) per fas x 0,001

////////////////

I det här fallet ser beräkningen då ut så här:
7 ÷ 3 ÷ 0,230 = ca 10,145 A
(dvs samma resultat som i kalkylatorn ovan)

• Redigerat 2021-06-12 15:52 av Bo§e
ler
0

Det är ju riktigt men eftersom belastningen är resistivitet så kan man väl göra en Y koppling i stället för en D koppling? Så klarar man sig ju med betydligt svagare strömstyrka

Bo§e
0

De flesta ugnar är idag Y-kopplade (dvs varje fas mot den gemensamma, externa nollan), vilket även den här beräkningen avser.

Jag vet faktiskt inte om jag någonsin stött på en delta-kopplad ugn….?
Men det finns säkert…

Kuriosa:
Äldre engelska ugnar var ofta kopplade så att faserna låg samman utan att vara anslutna till den externa nollan……..vilket förstås skapade en egen nollpunkt "någonstans" längs elementen…..en nolla som kunde flytta sig som den behagade, allt eftersom elementen förbrukades……
De kallade det "flytande nolla"……

• Redigerat 2021-06-12 17:08 av Bo§e
Bagossa
0

Man kommer rätt långt med effekt=ampere x volt. Men nej så räknar man inte på en Y-kopplad trefasugn. Dock blir skillnaden så liten här att det inte spelar större roll. Man ska även vara lite försiktig med kablar som du inte riktigt vet status på vid stora effektuttag. En risk finns för att kablen i sig kan bli varm. En elektriker bör kolla på det.

Bo§e
0

#13: Ja, min "gamla" formel, i likhet med den från yoosfuhl.com här ovan (som är samma sak), är ju egentligen en ganska grovhuggen metod, men som trots allt visar "i vilket härad" man befinner sig…..och oftast räcker ju det.
Men visst finns det andra variabler som också påverkar.

Enklast är väl att läsa vad ugnen är märkt för, och följa de bestämmelser som finns för den nivån.
Och, som du nämner, aldrig blanda in kablar med mindre area än vad som föreskrivs för den aktuella säkringsstyrkan….

[rolnor]
0

Elektriker kan ta duktigt betalt vet jag. Ovanligt att inte ha 3-fas, vanliga husållsugnar kräver ju vanligtvis det. Är väl mindre/äldre installation?
Jag har kört matlagning med hushållsugn ihop med min 15A ugn på 16A säkringar men då gick säkringen efter en stund. Det var av misstag, lätt glömma att man inte kan använda hushålls-el som vanligt när man bränner.

Bo§e
0

Jag gissar 🙂 att om villan är byggd på 80-talet, finns det med all säkerhet 3-fas framdragen till elskåpet, troligen säkrat 3 x 25 A.
Elpannan som nämns går säkert på 3-fas också…

En så pass modern villa med enbart 1-fas vore väldigt ovanligt.

ler
0

Mina föräldrars hus blev byggt 1968 och hade trefas så man skall nog långt tillbaka i tiden om det inte finns det.
Egentligen så spelar det ju ingen roll vilken typ koppling man väljer, det blir det samma i slutändan med effekten. Bara skillnad i ström och spänningsförhållandet.

Bo§e
0

Nej, rent matematiskt spelar det ju ingen roll hur man fördelar effekten, men om man t.ex. skall mata en större keramikugn med 1-fas, blir det ju en förskräcklig massa ampere, som i sin tur kräver väldigt hög säkring, och väldigt grov matarkabel.

Sådana ugnar finns, särskilt i vissa länder utanför EU (t.ex. USA), men hos oss är det sällan förberett för så kraftiga strömmar….

ler
0

Nej det skulle ju bli nästan omöjligt, jag hyrde en lokal i Sverige för många år sedan till keramisk verkstad där fanns det 60 A säkringar och även det skulle ju inte vara mycket om det bara var en fas.

stinajan
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

#15 #16 #17
Se bifogade bilder:
Min el-amatörmässiga gissning säger mig att 3-fas finns. Bild 2 är säkringarna i garaget, där ugnen ska stå. Vad säger ni?

[rolnor]
1

Ja, du har ju 3*16Ampere i garaget, trefas. Inga problem.

Bagossa
1

Yes, ser bra ut. Om du inte har det röda uttaget för 3-fas, sätter en elektriker in det. Den installationen bör inte bli så dyr.

stinajan
0

#22: Det var det här jag hoppades på, bara några kablar och uttag. Gött!