Keramik iFokus

Keramik

Etikettverkstad
Läst 259 ggr
Kärret
1

Hjälp! Brandsäkra....

Äntligen egen verkstad I sommarstugan! Ugnen, en toppmatad Rohde TE 134 S kommer att stå ute I en oisolerad bod ca 15 m2. Väggar, tak och golv är av trä. Ca 1,5 m mellan lofttaket o ugnens lock. Tänker att det borde vara ok att sätta miniritskivor på golv, vägg o tak?? Med luftspalt ca 5 cm mellan skiva o trä, ifs måste jag skruva i nån regel som då kommer att ligga an mot skivan…
Tänker att ugnen ska stå 25- 30 cm från miniritskivan.

När jag bränner tänker jag ha dörren helt öppen och ett fönster lite öppet. Tänker att det borde räcka för att hålla en bra temp runt ugnen? Ingen kommer att vistas i boden när ugnen går.

Har verkligen kollat i trådarna här men varje situation är unik och hittar inget motsvarande!

Vad tänker ni? Kan min planering funka??
Ska jag tänka annorlunda?
Väldigt tacksam för era åsikter!!

Bo§e
1

Hej,

Jag tycker att du tänkt helt rätt….fast du behöver troligen inte klä in hela rummet med mineritskivor….det torde räcka med väggar-tak-golv i området kring själva ugnen.

"Korsdrag"….kanske…räcker, men var observant och var beredd på att installera något slags fläkt.
Det är rummets maxtemperatur som bestämmer det.
Ställ in en billig "min-max-termometer" nära ugnen under några stengodsbränningar, så ser du hur varmt rummet blev som mest.
Man skall undvika rumstemperaturer över 40-45°C, eftersom det kan förskjuta styrningens mätvärden, vilket leder till felaktiga brännresultat.

"Don't Panic" (Douglas Adams)

• Redigerat 2021-06-22 15:43 av Bo§e
Kärret
0

#1: Tack snälla du för svar!
Ja då sätter jag skivor vid ugnen.
Ja jag kommer att skaffa sån termometer + att jag kommer att ha järnkoll! Blir det för varmt så får det bli nån fläkt!
Tack ånyo för svar!