Glasyr ut i avloppet
Funderar på att göra en slamavskiljare. Men den är väl inte effektiv när man diskar borstar mm efter glasyrer? Hur löser man på bästa sätt att inte glasyrer kommer ut i avloppet.
Varför skulle inte en slamavskiljare vara effektiv då?
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_
#0: h
hej, jag har en hink med vatten där jag grovsköljer av glasyrverktyg och silar, sedan en hink med vatten där jag sköljer av dem ordentligt. Efter några dagar har glasyren sjunkit ned och jag häller ut det klara vattnet. Glasyrresterna häller jag i en slaskglasyrhink. De kommer att brännas och sedan lämnas på återvinningen. Jag vill inte att glasyren hamnar i leravskiljaren heller.
#2: I min egen lilla verkstad gör jag ungefär som du. I Akalla har vi tre slamavskiljare. En av dem finns i glasyrrummet, och det avfallet behandlar vi separat. Jag hoppas att den slamavskiljaren är så pass effektiv att den tar hand om det mesta av slammet även om det kommer från glasyrer.
_
_
Det beror endast på flödet, arbetar man mycket så stora mängder vatten kommer igenom systemet så kan det ske att det inte hinner att bottenfälla, så det bästa är nog som #2 beskriver det. Så kan man torka avfallet och lämna in till kommunen
#1: jag tänker att det inte hinner sjunka till botten om man använder mycket vatten
#5: Ja, det handlar om flödet (som nämns i #4), i relation till slamavskiljarens storlek.
I en liten slamavskiljare hinner bara en viss mängd glasyr/lera sedimentera, innan det når avloppet.
Avskiljarens kapacitet beror helt och hållet på dess storlek, och i vilken skala man jobbar.
Som exempel kan jag nämna en slamavskiljare som fanns på en av mina tidigare arbetsplatser.
Dess volym var ca 300 liter (ca 120 x 50 x 50 cm), och som var uppdelad i tre kammare.
Den fick plats under en lång diskbänk, och var försedd med "klackar" undertill, så att den vid behov kunde flyttas med pallyftare (ja, den blev väldigt tung !)
Se den slarviga skissen. Mellanväggarna slutade några cm ovanför botten, och slöt inte helt tätt vid sidorna. Dessa mellanväggar kunde lyftas ur, vilket underlättade rengöringen.
Jag bedömer att den här avskiljaren hade god kapacitet.
Ju fler liter stillastående vatten mellan inlopp och utlopp, desto bättre.
"Don't Panic" (Douglas Adams)
- Redigerat 2021-07-05 12:40 av Bo§e
#6: Har nästan exakt samma storlek på slamavskiljare (ca 270 liter) på lastpall.
#6: Tack 🙏
#6: var den gjord i rostfritt eller vanlig plåt
#9: Den var gjord i vanlig plåt, och lackerad med något slags motståndskraftig, emaljliknande lack (grå)…..
Men, rostfritt vore ju perfekt….och kanske inte dyrare (?), med tanke på vad specialfärger kostar….
Hur som helst bör plåten vara så pass tjock att sidorna inte buktar ut sig när man fyller på vatten…
"Don't Panic" (Douglas Adams)
- Redigerat 2021-07-05 14:08 av Bo§e
#5: Så kan det nog vara.
_
_
Enda sättet att undvika glasyr i avloppet är att samla in allt vatten med glasyrrester ii en separat hink, hälla av vattnet och lämna till farligt avfall på sopstationen, alternativt bränna det som glasyr igen.
Ja och om man dunstar av vattnet i hinken så är man helt säker.
Vad tänker du då på ler, om man inte använder lösliga salter borde väl inget heller lösa sej? Lösligt skulle då kunna vara litiumkarbonat men det är ju mindre giftigt. Givetvis klorider etc. blir ju lösligt.
Jo det finns ju många material som till dels är lösliga. Jag vet inte hur olika levande organismer reagerar på litium och annat, och fullt överblick har nog ingen på det området så orkar man så är det väl ingen förlust att gardera sig.