Gasugn - Scandiaovnen B160
Jag har köpt en liten gasugn som jag tänker renovera och sätta i skick för att reduktionsbränna. Jag skickar ut några frågor till den samlade expertisen här på Keramik i Fokus med en särskild blinkning åt Bosse Cebex.
Som framgår av bilderna behöver ugnen isoleras om i taket. I väggarna består isoleringen av fiberskivor med mellanskikt av fibermatta. Typskylten säger B160 vilket kanske skulle kunna vara 160 liter även om jag får det till lite mindre. Bredd 55, höjd 45, djup 59 cm.
Är det någon som har en bruksanvisning till ugnen?
Vet ni vad det är för fiber med tanke på säkerhet vid arbete och bränning?
Gasförsörjning: Från tidigare har Bosse gett mig en ritning över Scandias atmosfäriska brännare och av denna sluter jag mig till att den bör matas med gasol på 50 mBar. Typskylten säger 2x1 vilket jag tolkar som 2x1kg gasol vid fulleffekt. För att klara detta borde man nog parallellkoppla t ex två P11or eller räcker det med en? Hur mycket gas tror ni det går åt för en skröj- respektive glattbränning kägla 9-10?
Sättplattor: Förslag på sättmaterial och skivstorlek med tanke på cirkulation av förbränningsgaserna?
Hej,
Den senare generationen av dessa ugnar hade ett välvt tak, av formpressad keramisk board, som höll längre än det tidigare plana taket.
Men ingen keramisk fiber håller i evighet…….
Den keramiska fibern som säljs under namnet "Superwool" skulle jag rekommendera, eftersom den inte är klassad som cancerogen, som de flesta andra sorter är.
Ugnarna levererades med en 50 mB reducerventil med dubbla kopplingar för två flaskor (ofta P11). Denna ventil skiftade automatiskt till flaska 2 när flaska 1 var slut.
Väldigt praktiskt….jag rekommenderar att du skaffar en sådan.
Varje brännare drar (teoretiskt) ca 1,5 kg gas per timma vid fullt pådrag, men förbrukningen per bränning är ändå inte särskilt hög. Tyvärr har jag inga siffror att ge dig här…det kan bli stora variationer beroende på hur man bränner, men förbrukningen är faktiskt ganska blygsam. Jag tror att du kommer att bli positivt överraskad.
Och, om du skröjar med denna ugn, blir gasförbrukningen minimal, eftersom en stor del av bränningen sker med mycket liten låga….
För övrigt har du fått ett PM, som jag tror besvarar många frågor…..
/Bosse
"Don't Panic" (Douglas Adams)
#1: Stort tack för snabbt och utförligt svar!
#0: Hej Jag gav bort din ugn som reservdelsugn till Nässjö… Ring om du behöver hjälp… Jag har kvar plattor o gaskopplingar . Skicka ett SMS
Mvh Calle 0720 177141
Du kan använda en förgasare och ha flaskan upp och ner så får du ut allt i flaskan och får ingen tryckminskning under bränningen