Var köpa tenn mm.
Hej !
Är det någon som kan tipsa om var man kan köpa tenn i pulverform och svart kopparkarbonat?
Har ett glasyrrecept som vill ha det och det var inte lätt att hitta .
Tacksam för tips !
Låter litet konstigt i båda fallen.
Är du säker på att det är metalliskt pulvriserat tenn som menas, och inte tennoxid, helt enkelt…?
Keramiker säger ofta "tenn", litet slarvigt, när de egentligen menar tennoxid.
Och kopparkarbonat är normalt blekt grönt/blågrönt (ärggrönt), och inte svart.
Kopparoxid är däremot svart i sin vanligaste form…
????
"Don't Panic" (Douglas Adams)
- Redigerat 2021-07-24 15:06 av Bo§e
Ja det är ju utan tvekan som Bosse skriver, tenn måste vara i oxidform och ja det är kanske slarvigt att säga bara tenn men det blir bökigt att prata om man måste vara pedagogisk hela tiden så det är nog ett resultat av att dom som ser det som naturligt att keramiska material alltid är en oxid sparar på bokstäverna, man förstår ju ändå. Och kopparkarbonat är aldrig svart. Så du får nog kolla vem som skrivit och se om det kommer från någon som vet vad han/hon skriver.
Jag lutade åt tennoxid också men man vet ju aldrig ?
Receptförfattaren kanske menar kopparoxid
Sen är receptet ännu klurigare då summan blir 106 innan plusingredienserna , så att …
Verkar lite oklart men glasyren är ju fin
- Redigerat 2021-07-24 18:39 av Sphnixen
Kanske receptförfattaren uttrycker receptet i viktdelar och inte procent….?
Då måste ju inte summan bli 100…..
"Don't Panic" (Douglas Adams)
#4: så är det nog , det är nog bara plusingredienserna som är i procent. Där står det uttryckligen procent.
Får väl prova den och se vad som händer
Zirkon 5 istället för tennoxid , samma mängd ?
Nej zirkonsilikat och tennoxid är två olika saker och kan inte bara bytas ut
#6: Ja olika saker är det ju , så om receptet vill ha 10% tennoxid och man vill byta ut det till zirkonsilikat hur räknar man ut det,
och vad för mer förändrade egenskaper för det med sig förutom en viss färgförändring?
- Redigerat 2021-07-25 12:48 av Sphnixen
Det beror ju på hur glasyren är gjord. Men oftast blir det dåligt, man använder ju tennoxid av en grund. Skulle det bara bli någon form för vit glasyr så skulle jag säga byt ut rent av men nu är den väl färgad.
#8: mmm , köper nog in tennoxid ändå. Undrade mest då jag redan hade zirkonsilikat hemma
Tack för input Bosse och ler
Tennoxid är ju dyrt, en nackdel.