Keramik iFokus

Keramik

Etiketterglasyrerglaseringkeramik-bränning
Läst 407 ggr
Lenearon70
0

Bränning av keramik

Hej, Kan man glasera rödlera som tål max 1040 grader, när glasyren ska upp till 1050 grader? Gör den lilla temperatur skillnad något?
Kan man överhuvudtaget bränna grå och röd lera samtidigt?
//Lene

Bo§e
0

De kritiska temperaturerna ligger så nära varandra, att det är omöjligt att ge ett tvärsäkert svar.
Det kan hänga på din ugns karaktär när det gäller värmearbete snarare än de rena gradtalen….

Därför föreslår jag att du går den försiktiga vägen och bränner ett litet prov först, som du ställer på något skyddande underlag, om det skulle smälta….

Det kan hända att din glasyr flyter ut och mognar vid 1045°C, samtidigt som leran inte smälter…..i din ugn….men jag skulle nog inte våga chansa med ett "fullskaligt" försök….
Det kan bli dyra skador på ugnen….eller inte….

"Don't Panic" (Douglas Adams)

• Redigerat 2021-07-28 16:06 av Bo§e
ler
0

Varför inte bara köpa det som passar samman?

Lenearon70
0

#2: jag jobbar på skola och vi har råkat köpa in olika sorters lera!

Lenearon70
0

#1: Tack för ditt råd!

ler
0

Men då kan ni väl också köpa olika slags glasyrer.

Ulla
0

#3: Kul att jobba med keramik i skolan! Barn (om det nu är det?) har en sån underbar fantasi om de få möjlighet att testa.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Lenearon70
0

#6: Ja, först är många lite försiktiga men när dom gjort det ett tag så älskar dom flesta det 😀

Lenearon70
0

#5: jag tänkte bara om det gick, så är det onödigt att köpa olika sorter!

Bo§e
0

#8: Ja, i skolmiljö är det definitivt en fördel, eller rent av nödvändigt, att inte blanda för många sorters material.

Om man skapar ett någorlunda "säkert" materialkoncept, finns ändå oändligt stora möjligheter att skapa och ha kul….!

🙂

"Don't Panic" (Douglas Adams)

ler
0

Men då skall man se till att ha säkra lösningar, det där med att använda en glasyr som smälter helt ut på en högre temperatur än vad leran klarar är en väldigt dålig idé speciellt i en sådan miljö. Och man sparar inte på det, nog billigare att köpa den eller dom riktiga glasyrerna och en förnuftig lera.