Olika glasyrer på mugg
Hej. Hur gör ni bäst för att glasera två färger,en färg på insidan och en på utsidan? Vaxar ni insideskanten och doppar? Det skulle vara intressant att se om det finns andra sätt.

Ibland kör jag med en engobe på insidan istället för att köra med två olika glasyrer. Ibland är det lättare att handtera engober än glasyrer. Men om jag nu skulle göra med två olika så glaserar man väl som vanligt, med den glasyr som ska vara på insidan först och sedan doppar man utsidan till slut.
Om jag ska ha olika färger på muggen så häller jag först glasyr i den och glaserar på så sätt insidan. Om man roterar muggen medan man häller ut glasyren igen så blir också kanten glaserad. Sedan håller jag muggen med ett par fingrar på varje hand inuti och så doppar jag den i glasyr nummer två, ända upp till kanten.
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_
Tack för era tips. Jag tror att jag kanske har gjort det för omständigt med att vaxa insidan först och sedan doppa utsidan. Jag ska prova som ni gör.
Om du gör på mitt sätt så kan det vara en idé att låta muggen torka litet mellan de olika glasyrerna. I alla fall om godset är tunt, för då kanske det blir för fuktigt för att få en bra tjocklek på den andra glasyren.
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_

Jag har oxå funderat på det där hur man enklast får två färger på tex en skål eller mugg. Är det inte lätt att det rinner över och blir sull på den första färgen? eller ska man när man lägger den första färgen inuti, som du beskrev Ulla, även se till att det blir en liten bit ner på utsidan? på så vis blir det aldrig ett glapp utan färg. Hm… verkar som jag måste testa lite själv och se hur svårt det är. Det är bara det att jag är så rädd om alla saker jag gör så jag törs inte experimentera ;)

Det viktiga är egentligen när man har två glasyrer att man låter godset torka när man har glaserat med den första. Annars om den är fuktig när man glaserar med den andra glasyrer så suger det inte åt sig liak bra och det blir tunnare och inte lika vackert förmodligen. Godset blir kan även bli lite ömtåligare om det är fuktigt.

Ninni
Du kan också glasera insidan först , låta det torka och sedan trycka ner muggen upp och ner i glasyrhinken, vakumet som bildas i muggen gör att det inte kommer någon glasyr på insidan. Se upp med när du tar upp muggen, det kan lätt bli lite skvätt när trycket går tillbaka.
Var noga med att föra ner koppen rakt, för man ner den snett kan vakumet släppa och du får insidan nersölad!
#8 Linoja tack för tipset. Det är nog det jag missat för det har blivit söligt på insidan när jag försökt.
Ninni Ta en färdigglaserad och bränd mugg som har samma glasyr på både in- och utsida, provdoppa och skölj av tills du fått kläm på det där med vakumet. Glasyr blir du inte av med eftersom allt åker ned i hinken igen men du kommer snabbt att se hur du ska bära dig åt eftersom du ser samma glasyrrand (hur högt den går) på den färdiga du doppar som på den ofärdiga du är rädd om.
Doppar alltid föremålen rättvända och håller men händerna på insidan. Jag vill alltid att kanten ska ha samma glasyr som på insidan. Doppar man upp o ned går det inte att undvika glasyr på insidan om man nu inte vill ha det så.