göra formar till gipsgjutning?
Hej!
Jag tänkte göra gipsformar till kavlade fat.
Jag vill såklart göra min egen design, dvs inte gjuta av ett föremål jag redan har. Jag har dock minimal erfarenhet av att gjuta med gips, så nu klurar jag på vilket som är det bästa sättet att göra en form till detta. Formen ska altså vara ett positiv så att gipsformen blir ett negativ, som jag sedan kan forma mina fat efter.
Kan man göra formen av lera som man bara torkar och gjuta i torkad, men ej bränd lera, som man sedan kan dra av och kassera när gipset härdat? Är det någon som har erfarenhet av detta?
eller göra ett fat (med extra kanter) bränna och sedan gjuta av?
Har även sett youtubeklipp med folk som gör gipsformar av plastskivor som de böjer och tejpar ihop, men det verkar liksom lättare att använda lera och och göra en form….
Finns det några uppenbara metoder som jag missat och hur brukar man göra?
tips och erfarenheter mottages tacksamt!
/A-li
Inga problem med leran, du skall absolut inte bränna först, det blir bara problematiskt. Den mjuka leran är hur lätt som helst att få ut ur gipsen, så kan du tvätta formen ren när den brunnit färdigt.
Instämmer med Ler, men vill bara lägga till att det finns risker med med att gjuta gips mot torr obränd lera, som kan sprängas sönder av gipsens vatten innan det hinner brinna klart. Det är förstås beroende på lermodellens godstjocklek (dvs hur mycket vatten den "rymmer" innan den faller isär), men att gjuta gips mot läderhård lera brukar vara säkrare.
"Don't Panic" (Douglas Adams)
- Redigerat 2021-08-17 23:35 av Bo§e
Leran skall inte vara torr utan man gjuter så snart man gjort grejen färdig