Keramik iFokus

Keramik

Läst 657 ggr
JuditPF
0

Var köper ni er lera?

Jag har alltid köpt min lera från Cebex men vill nu testa andra leverantörer.
Var köper ni er lera ni som inte köper från Cebex?
Är ni nöjda med leran?

ler
0

Vilka mängder köper du?

Plena
1

Jag köper mycket av min lera hos Bo Ehrlander efterträdare AB, www.keramiklera.se. Jag tycker att Christian har bra priser på lera och även om jag har möjlighet att hämta så har jag förstått att han också har bra priser på frakt om man inte bor i närheten. Sedan handlar jag också hos Seemanns i Stockholm som har bra sortering.

Ulla
0

Jag har köpt från flera olika ställen, mest närmaste så jag kunnat hämta själv. Oftast har det då blivit Seemanns. Nu har jag flyttat till Norrtälje och och försöker lista ut vad som blir mest praktiskt här. Gjorde en beställning av Sintring i Uppsala i somras och det funkade jättebra. Han har tyvärr ingen hemsida, men verkar kunna ta hem det mesta. Man får ringa och kolla.

Lersortimentet är ungefär likadant hos alla. En del har många olika leror, andra några färre favoriter. Ibland tror jag samma lera får olika namn beroende på var man handlar. Efter ett tag brukar man få sina egna favoriter beroende på hur man arbetar och vad man gör. Drejar, kavlar eller bygger. Stora skulpturer eller muggar, osv. Det finns mycket som påverkar vad man väljer. Efter ett tag lär man sig hur den valda leran fungerar.

Av det jag sett är leran lika bra var du än köper den. Annat som jag tycker är viktigare är leveranser, service och priser.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

• Redigerat 2021-08-19 17:59 av Ulla
ler
1

Allt kan ordnas om det är någorlunda mängder, men skall man bara ha 10 kg så får man nöja sig med det som leverantörerna har på lager.

bjorn.lindberg
2

Jag har köpt en pall lera från Potclays och delat med en kompis. Det blir billigare än om man köper samma lera från lokala leverantörer. Om du vet vilken lera du är sugen på och kan dela med några kompisar så kan det vara lönt att handla direkt från tex. Potclays eller Solargil i Frankrike (ingen importmoms från Frankrike). Typiskt behöver du köpa ett ton för att det skall vara lönt, men det tar inte så värst mycket plats.

JuditPF
1

#5: Toppentips!
Tack! Har aldrig hört talas om dem, kollar in genast! :)

JuditPF
0

#3: Vad skönt att du har hittat ditt ställe!
Lite långt för mig tyvärr, däremot besökte jag Art4fun i Helsinborg i tisdags till slut och de hade flera olika intressanta. Det slutade med att jag kom hem med 200kg lera ^^ :D