Kavla mönster - nytt(?) sätt
Intet nytt under solen, sägs det ju. Men det här med limpistolen ser lätt och kul ut för "negativa" mönster.
Jag provade att tälja i en gammal brödkavel en gång och det var jobbigt. Fördelen är bara att man får ett "positivt" tryck.
/M
smart! tack för tipset
Ja, jag har försökt med detta för ett bra tag sedan men insåg att jag och limpistolen inte funkade så bra ihop. Helt plötsligt fick jag en stor blubba av lim ur pistolen mitt i mönstret och fick torka av och börja om igen. Dessutom så satt mina mönster på väldigt dåligt och föll av snabbt, så jag hade väl inget bra underlag för det limmet heller. Men kanske beror det på hur pass bra pistol man har eller limmet, eller på hur skicklig man är som användare…
Men idéen är jättekul och oh, jag hade också velat ha flera sådana kavlar med mina mönster på. Kanske man kunde fundera ut något annat sätt som funkade bättre för mej. Kanske är det limkvalitén, jag tycker det limmet ofta släpper efter ett tag. Men nu blev jag sugen på att testa igen så tackar för tipset…
#2 ajdå, kanske bättre att fortsätta med strukturtapeter och tyger då
Tack för tipset!
Fräckt.
#3, nej det tror jag inte, skyll mer på användare än sättet ;D Här kan man ju få sina helt egna skapelser och det lockar ju ännu mer…Jag har inte hittat några snygga strukturtapeter heller som inte kostar 700 spänn rullen….puh…(tapeter är dyra numera, konstaterar hon som just suttit och letat tapeter i flera dagar till vardagsrummet…)

Åååå vilken bra idé. IKEA nästa. Deras kavlar är nästan gratis. :o)
Kul idé! Jag tror jag ska testa detta jag också!
Apropå smältlim som inte fäster; det finns olika typer av smältlim för olika material. Fråga på din närmaste byggmarknad eller liknande.
Jag testade detta, och det fungerade faktiskt ganska bra! Ok, det blev ju långt ifrån ett perfekt mönster, men ändå rätt charmigt och eftersom det gick så snabbt och lätt så var det helt klart värt att leka lite med. Jag använde en bit av en kraftig papprulle och limmade på.
Man kan bara kapa lite svarta avloppsrör billigt o bra, fördelen är att du får en rejälare kavlar bredare och vidare än en vanlig brödkavel, det ger större mönsterpassning och passar bättre till vidare design.
Vill man kaveln ska hålla längre kan man lacka.
Ett annat snyggt sätt är att skära ut i linolium eller någon annan mjuk plast matta eller klippa i packmaterial av plast.

oj…detta var något nytt! va inspirerad jag blir…måste testa =)
Är det någon mer som testat detta ännu?
Jag har köpt en ny plastkavel som jag tänkte testa på. Men den har inte hunnit ut i verkstan än, den fick göra tjänst i går med pepparkaksbaket…

Det måste ju vara smidigt också att dreja raka lite tjockare cylindrar och dekorera med bollspruta och bränna… Samma sak men också ett sätt.
Kan man köpa platskavlar på IKEA?
Jag hittade min på Ica Kvantum 45 cm lång 79kr.

Tack för tipset!
Kanske dags att börja kavla!