För en nybörjare
Hej,
Vilken bok skulle du rekommendera mig som är helt nybörjare att köpa för att lära mig mer kring olika leror, glasyrer, arbetssätt etc?
Jag går just nu en kurs om 6 tillfällen på Drejverkstaden i Stockholm och sitter en del på YouTube bara för att se vissa rörelser etc. Hur tar jag nästa steg efter kursen?
Oj, det finns massor av trevliga böcker. Här är en gammal tråd med många bra förslag:
Böcker, böcker, böcker
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_
Bra fråga, Youtube är bra i fall man vill lära sig teknik, drejning, bygga osv. Glasyrer är nog bättre att läsa, men kolla John Britt på Youtube så har du en bra start. Han kommer rekommendera böcker som kan vara intressanta.
Stort tack! Beställde "Keramikboken" direkt och ska spana in lite mer på YouTube, tack!
Det absolut mest nyttiga man kan företa sig efter en genomgången kurs, är att lägga så mycket tid man kan på att öva…..
Det är här som det börjar hända saker, på allvar, om man är uthållig.
Det finns massor av tips och tricks både i böcker och på nätet, men de egna övningarna skapar själva "limmet" som sammanfogar alla intryck man får utifrån, och gör det hela begripligt.
Övning tränar motoriken och får hjärnan att skapa de "motorvägar" bland synapserna som krävs för att saker så småningom "går av sig själva" …
Men jag vill inte bli missförstådd….externa intryck är förstås nyttiga och intressanta, även om jag anser att en riktig "mentor" skulle göra mer nytta än allt "info-brus" sammantaget.
Men envis övning är en förutsättning för att man till slut skall "få ihop" alltsammans till riktig kunskap….
"Don't Panic" (Douglas Adams)
#3: Ett par allmänna böcker du kan kolla in, kan vara lite dyra beroende på var du handlar ifrån:
The Craft and Art of Clay, Susan Peterson
The Potter's Dictionary Of Materials and Techniques, Frank Hamer, Janet Hamer
The Potters Dictionary är en referens / encyklopedi, man kan läsa den från pärm till pärm om man är lätt manisk men den är mest trevlig att ha och slå i om man vill veta för mycket om nånting :)