glasera tallrikar
finns det något man kan ha på matta mattallrikar så det inte låter så mycket mot bestiken? typ någon glasyr som kan härda i hushållsugn?
Hej mimi03!
Nej, det finns ingen glasyr som man kan bränna i en vanlig hushållsugn. De färger som man kan härda i en sån är mera för dekoration, typ porslinsmålning.
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_
tips på något som är livsmedelsgodkända?
Inte ens porslinsfärger (enamels) går att bränna i vanlig hushållsugn.
Det finns en typ av "organiska färger" som härdar i hushållsugn, men sådan färg har inget med den keramiska världen att göra, och är definitivt inte beständig mot bestick m.m.
En annan sak:
Jag är ingen expert på metaller, men jag har märkt att vissa bestick låter mindre illa än andra, mot mattglaserad keramik.
Beror troligen på att bestick kan vara gjorda i en rad olika metallegeringar med olika egenskaper…
"Don't Panic" (Douglas Adams)
Ja helt enig, en del billiga bestick ger betydligt lättare märken från sig på knottriga/matta ytor än andra bestick gör, vad det så beror på får man undersöka. Man kunde kanske se på vad fabrikanterna ger för kvalitetsbeskrivning. Skall man ändra på en matt yta så att det inte låter så är det nog lättast, billigare och inte minst säkrare att köpa nya tallrikar som inte är matta. Jag vet att det är modernt med matta glasyrer på tallrikarna men producenterna använder inte alltid den typ av glasyr som skulle vara optimal, det gäller ofta att få ut en stor serie så snabbt som möjligt och så spelar kvaliteten mindre roll.
#4: Finns det överhuvudtaget någon matt glasyr som klarar metallbestick utan att missfärgas?
Mer eller mindre, en som är matt på grund av att det finns överskott av aluminium eller kvarts är mycket värre än en titanmatt eller matt på grund av kristallisation.
Aluminiumoxid vet jag vad det är, men vad är det som ger den matterande kristallisationen?
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_