Keramik iFokus

Keramik

Läst 267 ggr
Marine2021
0

Inbränning av Cebex-ugn

Hej! Jag har precis köpt en ny Cebex-ugn TOP-150 och tänkte bränna in den i helgen. Men när jag läser manualen blir jag osäker på hur jag ska göra med förslutningspluggen för ventilationen. Jag ska inte ansluta ugnen till en extra ventilation, utan tänkte plugga igen ventilationshålet. Men sen läste jag att vid inbränning ska ventilationen vara öppen.

Är det något som har använt denna ugn och kommer ihåg hur ni gjorde? Pluggade ni igen hålet innan inbränningen eller efter?
Tack!!!
Marine

Bo§e
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Varför plugga igen ventilationshålet…? Det finns där av flera orsaker.
Man vill t.ex. inte få ugnen proppfull av ångor, som sedan kondenserar tillbaks på både tegel och gods och förändrar glasyren.
Och man vill också få ut dessa aggressiva ångor för att skona elementen så mycket som möjligt.

Om inbränningen omfattar flera bränningar, skall ventilationen vara helöppen under den första inbränningen till lägre temperatur.
Vid den senare högre bränningen är det bra att ha ventilationen "halvöppen".

Om inbränningen är en enda bränning upp till stengodstemperatur bör du ha helöppet i början, och när topptemperaturen börjar närma sig, kan du stänga ventilationen till hälften.

Jag skriver så här pga att jag inte vet hur din inbränningsanvisning ser ut…

Vad säger din inbränningsanvisning ?

/////////////////////////////////////////////

Ett tips:
Bilden visar en ventilationsplugg där en bit saknas.
En sådan plugg kan du ha sittande permanent, sedan när du har bränt in ugnen.
Det ger ett litet "korsdrag" för att bli av med ångorna, samtidigt som inte för mycket energi går förlorad.
En aning ventilation är nyttig, inte minst när man bränner matta glasyrer.
Att stänga helt bör undvikas.

"Don't Panic" (Douglas Adams)

• Redigerat 2021-09-04 00:28 av Bo§e
Marine2021
0

Tack för svaret Bosse!

Jag tänkte plugga hålet då jag inte kan ansluta det till ventilationen i min lokalen. Men om det inte behövs (eller till och med är dåligt) så lämnar jag det gärna öppet. Anvisningarna är otydliga tycker jag, det står bara att spjället ska vara öppet. Jag hittar inget om när pluggen ska användas.

Bestämde mig för att vänta med inbränningen och ringa till Cebex på måndag, så allt blir rätt.

Bo§e
0

Ja, ugnen måste få släppa ut de ångor som bildas.
Det är i stället rummet som skall ventileras (ordentligt).

Vid bränning av stengods krävs mycket energi, men en aning öppet (skissen ovan) är hälsosamt för gods och element.

En del ventilationsanvisningar från ugnstillverkare är litet knapphändiga, tycker jag också….ibland får man intrycket att de förutsätter att ugnen skall stå i en industrilokal…

"Don't Panic" (Douglas Adams)