Ugnsplaceringsproblematik
Hej,
Detta är mitt första inlägg här, känner att jag behöver hjälp med detta då många frågor har dykt upp.
Det är så att jag har beställt en jättefin ny ugn, men jag vet inte var jag ska ställa den.
I dagsläget så har jag min drejskiva mm i mina föräldrars källare så min grundtanke var att även ha ugnen i denna källare. MEN, jag får inte ner den i källaren pga smala gångar och dörrar ner till källaren (otroligt dumt av mig att inte mäta detta då jag beställde ugnen, men inte så mycket att göra åt nu). Så mitt andra alternativ var att ha ugnen i deras garage. Det är ett kallgarage men finns ett utrymme som skulle passa bra att isolera och lösa med ventilation så jag skulle kunna ha både drejskiva och ugn i detta "rum" i garaget. Men då blev elen ett problem, ugnen kräver 400V, och det har vi inte i detta garage. Någon som vet om det går att "dra in" så man kan köra en ugn som kräver 400V? Förstår självklart att jag måste anlita en elektriker i så fall men det räknar jag med.
Mitt tredje alternativ är att ha ugnen i en lokal som min kusin äger, där finns el och ventilation osv så där är den bara att plugga in. Då kommer jag dock måste glasera mina gods hemma hos mina föräldrar sen ta bilen till hans lokal och bränna dessa där, då jag aldrig har glaserat något tidigare så vet jag inte hur "skör" glaseringen blir, alltså kan det typ skrapas bort glasyr i frakten?
Kan även lägga till att jag och min sambo letar hus där jag planerar att ha min lilla verkstad i framtiden så man kan säga att den lösning jag letar nu kommer inte vara permanent.
Vad skulle ni ha gjort, behöver alla råd och förslag som jag kan få! Vill så gärna komma igång att bränna mina gods..
- Redigerat 2021-09-10 13:16 av amandape
Kallgaraget låter som en en bra lösning.
Om du inte tänker sitta där och jobba, behöver du bara "röja en lämplig yta" för ugnen och ställa dit den. (skall stå luftigt).
Fläktventilation kommer att behövas.
Om garaget sitter ihop med bostadshuset blir det väldigt enkelt att dra dit 400V.
Om garaget är fristående kan det bli litet dyrare (längre kabel, och kanske nergrävd), men är också fullt möjligt.
Prata med en elektriker.
Om du tänker sitta där och jobba, får du göra som du föreslog, dvs bygga ett "rum" i garaget.
Men se då till att ugnen inte hamnar i något trångt utrymme som ju kan bli VÄLDIGT varmt.
Ju mindre ugnsrum. desto mer effektiv ventilation krävs.
Kanske ugnen kan stå utanför detta rum, dvs i själva garaget…?….vilket ger en luftigare ugnsmiljö.
Glöm bara inte bort ventilationen…
"Don't Panic" (Douglas Adams)
- Redigerat 2021-09-10 13:28 av Bo§e
Om man inte är i garaget när bränning pågår kanske det räcker med att vädra/öppna?
#2: Ja, kanske, men det får inte bli för varmt.
Man får hålla koll, och åtgärda om det behövs.
Och om det också står en bil i garaget, kanske inte lacken gillar att vätefluorid och vattenmolekyler omvandlas till syra på ytan, i ett längre perspektiv….
Hi, hi, ja, det är frågan, lacken är nog inte som glas som fluorväte fräter på. Fluorvätesyra är en svag syra, inte som saltsyra etc. Men visst, man kan kanske ställa bilen utanför då man bränner…
Kan man kalla fluorvätesyra för svag? Kanske om man bara ser till pH värdet men det fräter ju våldsamt på dom flesta material, med undantag av en del plaster. För människor är det inte att leka med, fräter oerhört snabbt och kan slå ut organen i kroppen om man får i sig det på något sätt.
Har sett många verkstäder med mattetsade fönsterrutor.
Det är ju tacksamt för fluorvätet att reagera med kondensen på fönstren, som ju alltid är litet kallare…
Och verktyg m.m. som kan hänga på väggen, och som rostar så småningom….
#5: Ja. En svag syra defineras inte med dess "farlighet" utan är ett mått på hur många vätejoner som frigörs från molekylen i en vattenlösning. Det anges med en siffra som kallas syrakonstant och för fluorvätesyra är den 3,46 vilket är något lägre än myrsyra som har 3,74 och lite högre än citronsyra som har 3,15. Oxalsyra som finns i rabarber har en syrakonstant på 1,19.
#7 ja det var ju i princip det jag sade utan att fördjupa mig i det, men det är ju mindre intressant i det här tillfället när det handlar om hur farligt det är och inte om hur många joner som kan frigöras, det är ju tämligen likgiltigt när man står där och har fått det i sig