Keramik iFokus

Keramik

Etiketterformadekorera
Läst 2407 ggr
lillstrumpan
0

Namn på gipsformar

Jag undrar om någon kan hjälpa mej att få rätt svenska namn på saker som hör till indrejning / gipsformar. Jag sitter och läser på amerikanska hemsidor  och i böcker och vet inte vad jag ska fråga efter på svenska. 

* "Back case", vad är det på svenska ?

* "Bucket / jiggerhead"  alltså själva metallbunken som håller fast formarna?

* Vad heter själva formarna på svenska ? Moderform och arbetsform eller vad kallas dom? Slitform?

Jag blir jätteglad om någon kan hjälpa mej med detta.

bosse-cebex-gbg
0

Hej !

Back case, går jag bet på…men skulle kunna betyda en metallring som ibland används vid gjutning av moderformar, så att arbetsformen får exakt passning i formhållaren (den är inte helt nödvändig…finns andra sätt..) Här är jag inte helt säker.

"Bunken" som håller formarna brukar på engelska kallas Jiggerhead, Cuphead osv…..svenskt namn..?…ja, i delar av vårt land heter det "donsel", annars är det väl "formhållare" som gäller…nån som kan något mer..?

Moderform och arbetsform brukar man säga…..namnen beskriver tydligt vad det handlar om. Jag tror att man säger så i hela landet…

Bosse

lillstrumpan
1

Tack för svaret Bosse. Back case är som du säger och som  jag förstått en sak som omsluter själva gjutningen så man får exakt passning ner i formhållaren om jag fattat det rätt från böckerna.  Men jag har bara sett sådana grejer i gips? Heter dom samma sak? 

Vad menar du med att det finns andra sätt, det lät ju intressant. Har du lust att förklara närmare?

lotta2
0

Jag håller också med, det är svårt när man läser i engelska böcker att få rätt ord på svenska. Jag undrar också vad det som man använder på själva armen på indrejningsmaskinen  för att få till formen heter med korrekt termologi, är det profiler det heter på svenska också?

bosse-cebex-gbg
0

"Grejen" på armen brukar kallas "schablon", eller ibland "profil", och i vissa landsändar, "steg"….

I stället för att använda en "back case", kan man, när man gör modellen till moderformen, svarva fram exakt passform i gipsen. Då får man ha formhållaren lös, och testa med den tills det stämmer. Men tänk på att den framsvarvade modellen måste göras aningen mindre än den exakta passningen (en aning "glapp"), för att kompensera för gipsens expansion, när man sedan gjuter arbetsformar ur moderformen. Det här är ofta den bästa metoden, eftersom man kan justera och provgjuta tills det stämmer……en "back case" av metall är svår att ändra på, och hur säker är man på att "back casens" tillverkare känner till expansionstalet på just din gips..?

Bosse

bosse-cebex-gbg
0

Tillägg:

Det är egentligen ännu mer komplicerat, eftersom moderformens gips också expanderar när man gjuter den….här får man testa sig fram… 

Glad

Bosse

lotta2
1

Väldigt intressant Bosse. Aha, det fanns flera ord för det : steg och schabloner…Jahaja, schablon hade jag ju hört men glömt iaf.

Det förklarar varför jag har moderformar som spruckit lätt, en hårfin spricka men det är ju säkert pga utvidgningen. det har jag inte ens tänk på att det är ett problem. Hårdare gips utvidgar sej mer än ett mjukare, eller hur?

Är det någon som vet någon som kan svarva formar i helst södra /västra  delen av Sverige, annars kan man väl skicka såklart? Helst en som inte kostar skjortan heller, så bra är formen inte…

bosse-cebex-gbg
0

Formar:  Ring Marek Chodor 070-4688542 (verkstad i Partille)….gör jättefina jobb…

Bosse

lotta2
0

Tack igen Bosse!!!  Som sagt, du är en klippa..:D

lillstrumpan
0

Jag tackar för den förklaringen Bosse, jag håller med Lotta2. Det verkar ju ganska komplicerat att göra formar. Mycket mer komplicerat än jag trodde från början, men ganska intressant.

drake3
0

Hej

Jag köper alla mina former hos Engströms Art studio.

Om du söker på nätet heter det molds på engelska.

Kolla på Ensgstöms hemsida på länkar, finns många fina former