Keramik iFokus

Keramik

Läst 439 ggr
Snickarsnäcka
0

Bränna om glasyren

Hej på er,
jag är super nybörjare med "brinnande" intresse för lära mig keramik…
Har glaserat för första gången mina lergodsalster och slarvigt nog,var spjället öppet(visste knappt att det fanns ;-)
…och glasyren blev inte så snygg (röd blev brunt), kanske lite för högt temperatur med.
Kan jag bränna om med en ny glasyr? Måste jag köra hela brännings processen om? (stengods programmet) Fick tips att jag ska värma upp godset i vanlig ugn, typ 200 grader, sedan glasera om…
Tacksam för tips
Bästa hälsningar Dagmar

Kreatia
0

#0: Hej 😊 ler igenkännande då jag läser vad du skriver. Jag är också en nybörjare men kallar mej numera "gammal" nybörjare då jag har hållt på ett tag nu o lärt av mina misstag. Du ska ha ventilen öppen till 600 grader o sen stänga den, både vid skröj o glasyr har jag fått lära mej här.

Du måste köra hela programmet igen om du ska glasera om. Vet inte om hårspraytricket fungerar om man vill få en annan färg. Tror det är mer om man vill förbättra där glasyren är ojämn, men du kan alltid prova. Kanske någon mer kunnig än jag vet?
Lycka till 😊👍 Har man en gång fastnat i lerans roliga värld så är man fast, men det är ett oerhört givande skapande. Men nog blir man besviken ibland 😂

ler
0

Ja har du kört lergods i stengodsprogram så som du skriver? Är det då lergodsglasyr på stengodslera?

Snickarsnäcka
0

#2: TACK för du var observant, nee, det är stengodsglasyr och stengodsbränning :-)

Snickarsnäcka
0

#1: TACK för ditt svar! Det hade jag ingen aning om…ska absolut följa ditt råd om spjälet. Och köra hela processen, ser hur det bli helt enkelt
Japp, känner redan nu att jag har nu fastnat i "leran",
är möbelsnickare egentligen, men hantverk som hantverk,,,! SÅ roligt att lära sig nytt !
:-)

Bo§e
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det är inte alltid fördelaktigt att försluta ugnen helt genom hela bränningen.