Keramik iFokus

Keramik

Läst 439 ggr
Snickarsnäcka
0

Bränna om glasyren

Hej på er,
jag är super nybörjare med "brinnande" intresse för lära mig keramik…
Har glaserat för första gången mina lergodsalster och slarvigt nog,var spjället öppet(visste knappt att det fanns ;-)
…och glasyren blev inte så snygg (röd blev brunt), kanske lite för högt temperatur med.
Kan jag bränna om med en ny glasyr? Måste jag köra hela brännings processen om? (stengods programmet) Fick tips att jag ska värma upp godset i vanlig ugn, typ 200 grader, sedan glasera om…
Tacksam för tips
Bästa hälsningar Dagmar

Kreatia
0

#0: Hej 😊 ler igenkännande då jag läser vad du skriver. Jag är också en nybörjare men kallar mej numera "gammal" nybörjare då jag har hållt på ett tag nu o lärt av mina misstag. Du ska ha ventilen öppen till 600 grader o sen stänga den, både vid skröj o glasyr har jag fått lära mej här.

Du måste köra hela programmet igen om du ska glasera om. Vet inte om hårspraytricket fungerar om man vill få en annan färg. Tror det är mer om man vill förbättra där glasyren är ojämn, men du kan alltid prova. Kanske någon mer kunnig än jag vet?
Lycka till 😊👍 Har man en gång fastnat i lerans roliga värld så är man fast, men det är ett oerhört givande skapande. Men nog blir man besviken ibland 😂

ler
0

Ja har du kört lergods i stengodsprogram så som du skriver? Är det då lergodsglasyr på stengodslera?

Snickarsnäcka
0

#2: TACK för du var observant, nee, det är stengodsglasyr och stengodsbränning :-)

Snickarsnäcka
0

#1: TACK för ditt svar! Det hade jag ingen aning om…ska absolut följa ditt råd om spjälet. Och köra hela processen, ser hur det bli helt enkelt
Japp, känner redan nu att jag har nu fastnat i "leran",
är möbelsnickare egentligen, men hantverk som hantverk,,,! SÅ roligt att lära sig nytt !
:-)

Bo§e
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det är inte alltid fördelaktigt att försluta ugnen helt genom hela bränningen.

(Det är faktiskt aldrig fördelaktigt, om man spetsar till det litet….🙂)

Om du någon gång t.ex. bränner matt glasyr, och föremålen får oönskade blanka fält eller flammigheter, eller att färgen blir litet "grumlig", beror det på att ångorna från den smältande glasyren inte har ventilerats bort, och i stället återkondenserats på godset.

Det avhjälps genom att man ordnar med ett litet "korsdrag" genom hela bränningen, t.ex. genom att man sågar bort ett litet segment från ventilationspluggen, som bilden visar.

Du kan sedan tillämpa detta i alla bränningar, om du vill. Denna lilla genomströmning gör ingen skada, utan bara nytta.

Nu är ju en del ugnar en aning "naturligt otäta", och då får man ju, av den anledningen, inga problem.

Men jag nämner detta som ett tips, och något att ta med sig tankemässigt, om symptomen skulle uppträda….

"Don't Panic" (Douglas Adams)

• Redigerat 2021-09-23 14:00 av Bo§e
Snickarsnäcka
0

#5: TACK! Bra tips också, låter väldigt vettigt!börjar misstänka att det inte var spjälet som orsakade "fel" färg på glasyren, mer troligt då att temperaturen var för hög…just för den mörk röda…

Sintring
1

Om man någon gång får ett problem med en glasyr så är det alltid bra med mer info
Vilken glasyr, lera och vilken temperatur man har bränt i och gärna en bild
En bild kan säga mycket och ger oss andra ledtrådar vad man ska förändra för att få ett annat resultat