Glasyrfundering igen
Skulle gärna vilja glasera även bokstäverna mörkröda som bården o undrar om jag kan pensla på vax på dom innan jag häller över den mörkgröna glasyren som själva fatet ska vara? Men då gäller det ju att få bort vaxet först innan jag penslar på färg 🤔 Lättast hade ju varit att glasera allt i samma färg men tänker att det blir fint med kontrasterna.
#0: Det finns avdragsvax. Om du råkar ha textillim hemma så går det också bra att använda.
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_
Ja produkten som har det tokiga namnet "avdragsvax" är ingen vax alls, utan helt vanlig latex.
(Det har alltid stört mig…! 🙃 )
Så om du hittar en burk som det står "Formlatex" eller liknande på, går det lika bra.
"Don't Panic" (Douglas Adams)
- Redigerat 2021-09-24 17:48 av Bo§e
Nej, det där tror jag är vanligt vax. Den andra sorten går att dra av när den torkat. Den som egentligen inte alls är ett vax.
_
_
#4: nu har jag beställt grön penselglasyr 😁 kändes enklast
Du har inte funderat på att färglägga med engobe och sedan en transparent blank utanpå?
#6: jo jag kollade ikväll, har många engober men ingen mörkgrön utan bara ljus grön o det blir fel.
Jag skulle också pensla, det är ju otroligt mycket petande vilken teknik man än använder så blir det nog säkrast och bäst att glasera på en gång. Se bara till att ha bra penslar. Och ställ in glasyren riktigt och testa på något annat. Man kunde så klart bränna 3 gånger och ta det röda med smältfärg.
Jo tror också det blir bäst. Har köpt fina glasyrpenslar från cebex. Som du skriver så blir det nog bökigt ändå. Så där är det då man hittar på dittan o dattan 😁 blir nyfiken: vad är smältfärg?
Finns olika typer av smältfärger, en av dom är typ dekorfärg till porslin och liknande. Det finns speciella frittor som man blandar med kaolin, fältspat och kvarts, så kan man tillsätta färgkroppar efter önskemål. Sådana färger kan man så klart köpa färdiga. Dom färgerna smälter vid låg temperatur som är en hel del lägre än glasyrens smältpunkt. Det är som regel dyrare än vanliga glasyrer men har sina fördelar när man skall dekorera.
#10: Bra känna till 😊 jag har en liten flaska guld som jag köpte för länge sedan. Har inte använt den men har för mej att den ska brännas på lägre temperatur i en tredje bränning så förstår det är nåt liknande med smältfärger.
Det blev ju fint resultat, man kan mycket med tålamod.
#13: tack snälla du 🥰 jo ibland eller ganska ofta är det bra vara envis 😅
#12: så fint!!!
#15: tack 🙏 blir så glad 🤗
#12: Du fick till det! 👏👏 Använde du penselglasyrer som du sa?
_
_
#17: jo det blev penselglasyrer. 3 lager, tog tid kan man lugnt säga 😜men nu är den klar o jag är glad att jag lyckades 😊
#12: Så fint!
#19: tack snälla du 🥰
Jättefint! En hel del jobb undvika att bryta sönder det spröda innan det skröjats…
#21: tack snälla 😍 en del bitar lossnade så jag fick glasera dom för sej o limma med 2 komponentslim sen. Men det fungerade tack o lov 👍