Keramik iFokus

Keramik

Etikettdrejskiva
Läst 456 ggr
Hanavrå
0

Ny drejskiva

Hej!
Ska köpa ny drejskiva, troligen Shimpo. Har läst en del om RK3, och att den kan upplevas för stark och "to much". Har någon ngt att delge gällande skillnaden mellan WisperT och RK3, lite råd?
Jag har drejat i 20 år, men har det som en kär fritid, ej försäljning mm. Vill dock kunna dreja tallrikar på plattor som tillbehör. Tacksam för alla tips.Christel

Christel

Bo§e
0

Ja, vilken är "bäst"…?
Jag tycker att båda är bra, inom sina områden.

Modell "T" är en utmärkt drejskiva, med samma styrka och tallriksstorlek som de gamla "klassikerna" RK2, RK10 m.fl. som de flesta känner till.
Om man tidigare har jobbat med någon av dessa, och inte känt några begränsningar, duger modell "T" hur bra som helst.
Med ett plus för den underbara "tystnaden" förstås…

Om man däremot vet att man kommer att jobba mycket med riktigt stora klösar, och stora föremål, är modell 3E att föredra, med sin större styrka och större tallrik.
Och den är lika tyst som "T"…

Jag får väl passa på att nämna en detalj, som är värd litet uppmärksamhet:
Sladden där pedalen är ansluten till maskinen, sitter på 3E med en liten skruvkontakt mot chassiet.
Denna kontakt är ömtålig, och det har hänt att den blivit sönderryckt, t.ex vid städning. Det har ibland lett till irriterande väntetider på reservdel (ingen standardkontakt), och i de olyckligaste fallen har tillbudet lett till något slags kortslutning, med motor- och elektronikskador som följd, dvs dyrt…
Maskinen är inte alls "dålig", men var rädd om den kontakten…!

Modell "T" har fastansluten pedalsladd, och har m.a.o. inte denna svaga punkt.

"Don't Panic" (Douglas Adams)

• Redigerat 2021-09-28 13:31 av Bo§e
ler
0

#1 det var ju bra information, men varför har dom gjort så? Finns det någon grund till det? Låter ju onekligen lite tokigt.

Bo§e
0

"2: Ja, det är en fråga som jag ställt mig också…
Litet synd, och litet onödigt att "plantera" en svag punkt på en för övrigt mycket bra maskin…..
Man får helt enkelt vara litet försiktig med den där kontakten, och undvika att den utsätts för något våldsamt…

"Don't Panic" (Douglas Adams)

• Redigerat 2021-09-28 13:53 av Bo§e
Hanavrå
0

#1: stort tack för ett väldigt utförligt svar. Jag tar nog Whisper T då, behöver inte så stark motor. Ha en fin dag Bosse!

Christel

Sintring
0

Tycker du inte att man sitter bättre vid en RK-3E än Whisper med tanke på att det inte är någon vit kant som tar emot vid knäna, om man är lång?
Samt att det är bättre avställningsyta på RK-3E framför stänkskyddet

bjorn.lindberg
0

#4: Vi har ett gäng Whisper T i verkstan, så vitt jag kan se är den en mycket trevlig skiva. Bra pris också. Tror du kan köpa en och bli helt nöjd.