Keramik iFokus

Keramik

Läst 500 ggr
marie i tunhem
0

transparent lergodsglasyr

Jag söker en transparent lergodsglasyr utan bly. 1050-1100 grader, alternativt 1100-1150 grader.

Jag vill kunna blanda glasyren själv men hittar inget bra recept utan bly.

Någon som har ett tips?

Marie

Bo§e
0

Alternativa flussmedel till bly är ofta Bor och/eller Soda (alkali).
Pga deras vattenlöslighet blir det opraktiskt (rent av hopplöst…) att åstadkomma en glasyr som går att handskas med i en löpande produktion, och som går att förvara någon längre tid.
Därför finns dessa ämnen i frittad form, sammanfrittade med SiO² m.m. som ett ej lösligt "halvfabrikat" att bygga glasyrer från.

Det borde gå att hitta massor av recept, där bor- eller alkaliska frittor ingår.

Men du kanske ville blanda med "råa råämnen", som vid stengodsglasyr?
Tyvärr tror jag inte att det går att hitta någon praktisk väg att gå här, om man inte vill blanda mycket små "engångssatser" med glasyr……

Fast, jag vill inte vara "tvärsäker"…..kanske dyker det upp något undantag här, som är möjligt….fast kanske dyrt eller svåråtkomligt…?

"Don't Panic" (Douglas Adams)

• Redigerat 2021-10-01 20:29 av Bo§e
nyburgaren
0

Bismuthoxid ett än mer bättre fluss än bly

ler
0

Men 20 gånger dyrare så det blir orealistiskt att använda, dessutom så är det så tungt att det nästan inte går att blanda på enkelt sätt med andra ämnen, man gör som regel frittor av det. Men om man ser på den temperatur som är angivet så kan man arbeta med colemanit och lättsmält lera, lepidolit, nefelinsyenit och litiumkarbonat med mera.

nyburgaren
0

då får jag sluta använda bismuth i mina glasyrer.. den jag köpte var tung och hög molvikt sedan fick ja en bismuth förening som var lättare där 6 procent ersätter 10 procent blysilikat

ler
0

Frågan är om du vill blanda av råmaterial eller om du kan tänka dig att använda en fritta också?