Glasyr droppat i botten på ugnen
Ja, sådana droppar "äter" litet av teglet varje bränning. Särskilt om det är järnhaltigt material.
Enklast är att försiktigt hacka bort glasyren med ett stämjärn, så att allt det bruna är avlägsnat och teglet är rent.
Då blir det förstås gropar i stället, men de groparna kan du fylla med chamotte, eller helt enkelt låta vara som de är, om de inte är så djupa….
"Don't Panic" (Douglas Adams)
#1: Tack snälla för snabbt svar! Ska genast sätta igång att städa!
Mvh
Lina
Brukar skära med en mattkniv runt om glasyrdroppen och ploppa loss den men en matkniv eller nåt i den stilen. Eftersom det är sånt mjukt isolertegel så får man vara lite försiktig så att det går sönder för mycket. Precis som du säger så blir det djupare och värre varje bränning så man tar det hälst så fort det har hänt.
Sen dammsuga!
Ja, jag hade inte en tanke på att detta kunde hända. Hade en keramikplatta som hade glasyr på sig och som jag vände upp och ner i botten. Tänkte inte att det skulle droppa. Men det gjorde det. Sen har jag inte tänkt på att det skulle bildas stora gropar. Men man lär sig då länge man lever. Väldigt glad över era tips!! Tack snälla!
Nu är glasyren bortpetad med stämjärn och en grovdammsugare lånad och murbruk beställt.
Blev två rätt stora gropar..😅