Keramik iFokus

Keramik

Etiketterutrustningverkstaddrejskiva
Läst 498 ggr
Albertina Johanna
1

Drejmaskin i minusgrader

Hej,
Jag är helt ny inom kreamikvärlden, men har precis köpt mig en drejmaskin i hopp om att kunna ha en kreativ hobby.

Jag har dock inget bra ställe att ha drejsmaskinen. Helst hade jag velat ha den i garaget, som är isolerat men inte har någon värme i dagsläget. Tanken är att jag skulle kunna sätta igång någon typ av infravärmare, när jag ska dreja. Men vet någon om drejmaskiner brukar tåla att stå i minusgrader?

Någon som har ett liknande upplägg?

Bor kustnära i Skåne, så det blir inte många minusgrader direkt.

Tacksam för alla svar jag kan få (:

[rolnor]
0

Drejskiva, inte drejmaskin. Dom tål kyla,

ler
0

Ja dom tål kyla men är det minusgrader så blir det ju svårt att dreja med frusen lera och is i vattnet!

Bo§e
0

Nej, det är inte så trevligt att sitta och dreja i ett iskallt rum, även om man har både sittdyna och varmvatten i skålen….🙂
Har gjort det under en tid….och helst aldrig mer. Förutom låg trivselfaktor, finns det också praktiska svårigheter…
Vid ett tillfälle frös de nydrejade sakerna under natten, och hade ett vackert och intressant spiralformat och isigt sprickmönster 🙂 på morgonen, men så snart sakerna tinade upp, föll de förstås sönder….

"Don't Panic" (Douglas Adams)

• Redigerat 2021-11-24 00:34 av Bo§e
Albertina Johanna
0

#1: Så bra. Misstänkte nästan det, tack!

Albertina Johanna
0

#2: nej så är det ju, tanken är att jag ska sätta ut någon typ av frostvakt i framtiden, men fram tills dess kan jag förvara leran inomhus i värmen. Tack för svar!

Albertina Johanna
0

#3: tack för svar! Nej låter varken praktiskt eller mysigt, jag får nog lösa det så småningom. Eftersom jag är nybörjare tror jag att det kommer dröja lite innan jag gör något jag vill spara, vill mest komma igång och öva lite. Och känns dumt att rusta upp garaget allt för mycket innan jag vet om jag ens gillar det…

ler
0

Nej men å andra sidan så om det blir för besvärligt och obehagligt så kanske risken för att du inte gillar det blir större

[rolnor]
1

Dreja med kall lera är gräsligt, jag håller med ler, stor risk att du ogillar alltihop pga kylan. Du kunde vänta till sommarn?

L.A.E
2

Något man inte glömmer är när jag gick på Capellagården Vickleby , på Öland 1974 , fanns en jordkällare på andra sidan vägen där vi hämtade lera sommar som vinter. Vinter tid fick man traska i snön till jordkällaren för att hämta lera och på natten hade vattnet frusit i dreja baljan .På med varmt vatten + kall lera och det blir som en liten ångpelare som stiger upp mellan händerna , sparkskiva fick man jobba hårt med för att få upp fart med fantastiska träskor med sula av delar gamla bil däck = super bra grepp.

[rolnor]
1

Ha, ha, då är man absolut ambitiös, nästan besatt av drejning! Har också drejat i kall lada ouppvärmd men leran hade vi inomhus och varmvatten men överlag är det inget jag rekomenderar.

Ulla
0

#9: Det verkar då inte ha avskräckt dig.😁

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Bo§e
0

Kontrasten iskall lera / varmt drejvatten ger en alldeles speciell känsla i fingrarna…🙂

"Don't Panic" (Douglas Adams)

ler
0

Man behöver inte gå lång tid tillbaka i tiden då krukmakarna satt i kalla, dragiga miljöer och fick gikt i lederna.

[rolnor]
0

Har haft lite ont i handlederna i en period men det var nog mest fel teknik när jag drejade, numera är det snarare musarm. Är nog bra att jag inte valt keramiken som yrke, mina handleder är inte så starka, skulle nog kunna få förslitningsskador. Har du drejat mycket och levt på detta ler?

ler
0

Ja i några år då jag bodde i Berlin i slutet på 1980 och början på 1990 då drejade Jag en del men bara sådant som dom fastanställda drejarna inte drejade, och om det skulle tas fram en ny produkt. Senare hade jag verkstad i Helsingör där jag inte hade anställt någon så fick jag ju dreja allt själv, men det blev lite tråkigt att skulle allt själv så jag hade den verkstaden endast ett år. Jag hade även verkstad i Sverige innan jag flyttade utomlands, i Sverige var det mer som en hobby men i Berlin tjänade vi väldigt bra på keramiken

[rolnor]
0

Intressant att du tjänade bra, jag har ingen bild av hur mycket man kan tjäna som keramiker. Är man väldigt känd är det ju en sak men annars har jag räknat på det och det blir många tekoppar om dagen om man ska dra in en vanlig svensk medellön runt 34000:-/mån.

ler
0

Den verkstaden drog in många miljoner om året men så var det ju en del anställda.
Den lön jag tog ut behövde jag bara använda 5-10% av för att betala min hyra så det fanns pengar kvar till kul

ler
0

Problemet med det du skriver Rolnor är väl att det kan vara svårt att sälja nog, med dom priserna som det är på keramik så är det ju inte produktionen som är något problem

[rolnor]
0

Jo, det har du rätt i, gäller att ha en bra exponering mot kund. Bara inte lokalhyran blir för hög om man är inne i ett turiststråk eller storstad. Sälja på nätet verkar inte vara nån höjdare om man inte har ett namn då förstås.

ler
0

Nej det har du rätt i, nätet är nog överskattat till att sälja, och hur kommer man på bra sökning, skriver man keramik så kommer det nog några millioner resultat och vem orkar leta efter något då? I Berlin hade vi ett par stora varubilar som hela tiden åkte runt i Tyskland till keramik marknader och det fanns ett par bra marknader i Berlin också som var där varje vecka, så kundunderlaget var ok. Skulle man leva av keramik i en medelstor svensk stad så tror jag man får ett problem, inte nog med kunder. Tråkigt att det inte finns marknader för sådant i Sverige. I Tyskland var det krav på att ha ett mäster brev för att få lov att sälja på marknader så det skaffade jag mig.

[rolnor]
0

Ja, det låter fint med keramikmarknader. Vi har inga vettiga traditioner när det gäller keramik. När der gäller glas har vi ju kända hyttor man kan besöka och handla ifrån och glasriket etc. Vi är väl inte stora internationellt heller vad gäller keramik även om vi har några stora keramiker, inte som det är med glaset i alla fall. Många gillar keramik och skulle säkert köpa mer om det fanns någon bra plats att besöka.