borra/skära i ugnsplattor
hej
jag vill borra/skära ett avlångt hål i mitten av gamla ugnsplattor för att ha dessa plattor i raku-ugn. jag vill även kunna justera sidorna.
vad ska jag använda för verktyg och går det att göra utan att plattorna går sönder?
jag vill ha ett avlångt hål mitt på plattan så att jag kan ta ner ett spett med ett t på änden. om man tar ner den i det avlånga hålet och sedan vrider runt ett halvt varv så kan man ju lyfta den varma plattan så. eller finns det andra smarta sätt? (var min metod glasklar?)
/Mariana

Hej hej:)
En vinkelslip kanske funkar?
Du har inte funderat på att göra tvärt om? Låta grejerna stå kvar och att lyfta ugnen istället? När jag brände Raku nu i helgen så sprack plattan av värmeskillnaden , de är kanske lite ömmtåliga för att lyftas in och ut ur ugnen hela tiden? Det var ifs en gasolugn där tempen stiger ganska fort.
hmmm- ja kanske det!
jag måste iallafall skära till kanterna-får prova med vinkelslip!
Vinkelslip+ Diamantsågklinga ,,,, pris från 99-400 kr Har själv 125*7.0*22 = 149 kr Använder alla tre sorterna som finns i katalogen Clas Ohlson sidan 231. www.clasohlson.se Även andra byggaffärer har dom. För kapning skulle jag använda Universial eller Turbo universial, har lite med tjockleken på plattorna att göra. Klingan får inte bli allt för varm ,efter som man torr kapar .
Cirkelsåg.