Tips på kanalfläkt
Hej på er. Kopplade in ugnen i nya verkstan nu. Jag har sedan tidigare en ventilationskanal som går från ett fönster hela vägen upp på taket. Den kanalen är kanske 8 meter lång. Vi kopplade på en passiv skorsten på ugnen, 100 mm aluminium drasut och sen spriorör, lite drygt 2 meter total längd. Den går sen ut till den befintliga ventilationskanalen på huset. Det funkar bra när det inte blåser "fel". När det blåser "fel" så trycker vinden ner luft genom ventilationskanalen och igenom 100 mm skorstenen till ugnen. Det är inte idealt för ventilationen av ugnen, suget går åt fel håll så att säga. Jag misstänker att jag aldrig kommer kunna värma den stora 8 meters kanalen med ugnsvärme så att det draget kan kompensera för vinden.
Hur som helst, jag funderade på hur man kan lösa detta. Alternativ ett är att inte anvädna den befintliga kanalen på utsidan av huset. Det hade förmodligen funkat fint men jag behöver i fall pilla på utsidan av huset, med det kommer bygglov osv.
En annan ide var att montera en väggmonterad kanalfläkt (tex. https://ebmpapst.se/sv/produkter/Fl%c3%a4ktar-f%c3%b6r-kanalanslutning/Kanalfl%C3%A4kt-rund.-v%C3%A4ggutf%C3%B6rande/KV100M) i fönstret där jag kopplar från 100 mm spiro till 8 meters röret.
Fläkten jag länkat verkar bra på alla vis, man kan sätta en "dimmer" på den och den har rätt dimensioner. Det enda problemet med den är att den klarar max 70 C. För mig är det lite oklart vad man kan förvänta sig för temperatur när gaserna kommer till fläkten. Det verkar rimligt att de skulle komma ner rätt mycket i temp, dels för att vi drar in massor med rumsluft och dels för att ca 2 meter rör borde stråla bort en del.
Hur som helst, tänkte höra om nån känner till en liknande kanalfläkt som klarar lite mer temperatur, säg 150 C, för att vara på den säkra sidan. Man kan ju chansa på den jag länkade men frågan är väl mer vad som kan hända? Jag gissar att fläkten mest går sönder om den blir utsatt för för varm luft, men det kan ju finnas nån brandfara också. Vore rätt jobbigt om den börjde brinna.
Tackar på förhand / Björn
Om fläkten bara sitter en liten bit från ugnen, kommer en stor mängd rumsluft att blandas med de direkta ångorna från ugnen, och det är mindre troligt att det som kommer in i fläkten är så mycket som 70°C.
Fläkten skall ju hålla rumstemperaturen nere, helst under 40-45°C för att inte temperaturmätningen skall störas, och då tvivlar jag på att luften genom fläkten kommer att vara skadligt varm.
En annan synpunkt: 100 mm kanaldiameter känns en aning litet (trångt), och kombinerat med en hela 8 m lång kanal, blir det nog inte så effektiv strömning pga allt motsånd i det trånga röret.
Om du monterar en kanalfläkt, behöver du inte ha så lång kanal, och kan därmed få betydligt bättre cirkulation.
Och litet större kanal- och fläktdiameter hade gjort det hela ännu bättre….
"Don't Panic" (Douglas Adams)
#1: Tackar för ditt svar Bosse. Syftet med fläkten är inte att hålla nere temperaturen i rummet. Det är 120 kvm och det finns ett gäng passiva tilluftsventiler så det är jag inte speceillt oroad över.
Fläkten skall ju hålla rumstemperaturen nere, helst under 40-45°C för att inte temperaturmätningen skall störas, och då tvivlar jag på att luften genom fläkten kommer att vara skadligt varm.
Det var ju skönt att höra! Jag tänker att jag bränner ugnen utan fläkt och kollar hur varmt det blir där fläkten är tänkt att sitta. Det är ju inte helt enkelt att veta exakt hur varm luften inne i röret är genom att mäta utsidan men det får duga tills vidare.
En annan synpunkt: 100 mm kanaldiameter känns en aning litet (trångt), och kombinerat med en hela 8 m lång kanal, blir det nog inte så effektiv strömning pga allt motsånd i det trånga röret.
Ja det kan vara ett problem. Det jag inte nämde är att det långa 8 meters röret på huset är ca 500 mm i bredd. Vet inte om det spelar nån roll. Jag tänker att om det inte funkar med en fläkt kopplad så får jag ta ut mitt lilla 100 mm rör nån annanstans.
Det jag hälst vill veta är om det finns nån brandrisk i fall man utsätter fläkten för säg 100C+ luft.
- Redigerat 2021-12-06 14:24 av bjorn.lindberg
#2: >> Det jag hälst vill veta är om det finns nån brandrisk i fall man utsätter fläkten för säg 100C+ luft. >>
Nej, ingen brandrisk, dvs om fläkten är av metall.
Den bara stannar om den får "värmslag" (vilket jag inte tror händer i din stora lokal).
Plastfläktar kan vara lömska i fel miljöer.
På en skola hade man monterat en plastfläkt nära ugnen. Den smälte, och de smälta plasttrådarna rann ner på ugnen och startade en ordentlig brand…!!!!
- Redigerat 2021-12-06 14:26 av Bo§e
#3: Nej plast är det inte fråga om :)
500 mm diameter på 8-metersröret…!!!
Ja, då är ju inte det något problem alls.. :-)
#5: Ja det är rejält tilltaget. Vet inte vad de hade det till innan vi flyttade in, det har varit nån slags metalverkstad i lokalen, gissar att det var en svetsstation eller nåt i den stilen.
#7: hade ju vart trevligt, men jag tror inte vi kan montera den på taket tyvärr :/