Keramik iFokus

Keramik

Läst 375 ggr
formkeramik
0

problem med automatik Cerama 2001H

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!

Är det någon här som har erfarenhet utav Cerama 2001H?
Har haft en elektriker här som försökt installera den och min ugn.

Den lyser bara med nollor på displayen och det händer ingenting när man trycker på knapparna..

Det står att det finns ett back-up batteri, kan det var den som behöver bytas ut till ett nytt?

Tack på förhand!

[cbhank]
1

Jag sökte i google och hittade detta - han som tidigare kommenterade när du försökte sälja ugnen kanske kan var till hjälp?

https://keramik.ifokus.se/discussion/1460987/m&%3Cspan%20class=

”Har exakt samma automatik. Kul!

Vänligen,

Max Dahlstrand
www.m9x.se”

Keramik iFokus - för alla oss som gillar keramik! Här träffas både erfarna keramiker och nybörjare för att byta erfarenheter och kunskaper. Välkommen du med!
  • Redigerat 2021-12-07 11:32 av [cbhank]
Bo§e
0

Tror inte att det är backup-batteriet….det bara upprätthåller program-minnen m.m. och har inget med mätkretsen att göra.

Displayen borde visa en siffra, omkring "rumstemperatur", i samma ögonblick som man slår på automatiken.
Dvs temperatur i realtid…

Kontakta Cerama, så kan de säkert maila en inkopplingsinstruktion.

"Don't Panic" (Douglas Adams)

• Redigerat 2021-12-07 12:45 av Bo§e
formkeramik
0

#1: Tack! jag har sett att han hade en sådan tidigare men läste också att han bytte till en annan/nyare modell :)

Han som sålde ugnen kunde inte svara på vad det hela berodde på.

formkeramik
0

#2: aha okej
den står ute i ett väldigt kallt garageutrymme.. men det händer inget när man trycker på knapparna. kan inte ställa in något program till exempel, visar som sagt bara nollor när man slår på den.

Tack, jag ska maila Cerama och hoppas att dom kan ge mig det!

Annars får jag införskaffa ny automatik, vilket jag hoppas att jag slipper.

Stort tack Bosse!

Bo§e
2

Hej igen,

Du nämner att garageutrymmet är väldigt kallt.
Kan det vara så (???) att elektroniken inte accepterar minusgrader….?

Det här är en ren chansning, men testa att blåsa in varmluft i ugnen (hårtork, varmluftspistol), så att givaren får en chans att registrera ett antal plusgrader, och se om något händer på displayen. Om det gör det, prova att välja program, och starta.

Som sagt, en chansning, men ett enkelt test att göra…..

formkeramik
1

#5: Jag har funderat på det också, har läst att andra haft problem med det. inte med just den här automatiken.
Absolut värt att testa!!
Jag har precis mailat Cerama, så ska ut och testa det med detsamma!
Tack!

formkeramik
0

#0: hur länge tror du man behöver stå och värma in i ugnen?

Bo§e
1

Inte särskilt länge. Bara så att luften känns litet "ljummen" i ugnen. Du kan också testa att blåsa direkt på givaren, så att den blir garanterat varm.
Om inget händer på displayen när du gör en sådan här test, måste vi nog tyvärr försöka hitta felet någon annan stans….

formkeramik
0

#8: stod och blåste med hårtork ca 5min så det blev ljummet, även direkt på givaren så den blev varm!
Det hände inget..
vad kan det mer bero på?

Bo§e
1

I första hand måste inkopplingen kontrolleras noga.
I sista hand kan det ju vara något fel på elektroniken, men det skall vi inte förutsätta på ett så här tidigt stadium….

[cbhank]
1

Kanske värt öppna baksidan av ugnen och se till att termogivarens kablar inte har kommit loss.

• Redigerat 2021-12-07 14:27 av [cbhank]
Bo§e
2

#11: Men då borde väl automatiken visa felkoden för "avbrott i givarkretsen", i stället för alla nollor….?
Nollorna förvånar mig.

Men varför inte kolla….här måste nog allt kollas från grunden….

• Redigerat 2021-12-07 14:51 av Bo§e
ler
3

Termoelementet mäter mot en mätpunkt i styrtavlan och det innebär att själva styrtavlan måste vara minst 5 grader plus, annars får man fel i systemet

Bo§e
2

#13: Ja, det kan vara värt att kolla. Kanske orsaken till dom konstiga nollorna…?
Prova att värma upp automatiken och givaren, litet grand….

• Redigerat 2021-12-07 15:27 av Bo§e
formkeramik
0

Jag testade värma automatiken lite också, men kanske får pröva lite längre…

formkeramik
0

#11: jag ska höra med elektrikern om han öppnade upp på baksidan eller ej, han sa något om baksidan men minns inte exakt vad han sa om det tyvärr..

formkeramik
0

en annan sak som elektrikern sa/undrade var om man kunde ta bort några slingor i ugnen?

Behövs inte alla för att det ska bli en jämn bränning?

han menade att det är på gränsen att ugnen ska klara av att komma upp i temp (ändå har han höjt amperetalet..) utan att elen slår av och att bränningen avslutas. om jag förstod rätt..

Bo§e
2

Man skall absolut inte ta bort några slingor…!
Du får en "dysfunktionell" ugn.
Ugnen behöver hela sin effekt för att klara stengodsbränningar.

Om det blir "trångt" i husets elsystem, får man lösa det på något annat sätt.

Det finns t.ex. ett slags "automatik" som installeras i elcentralen, och som vid hög belastning själv slår av önskade funktioner i huset, och prioriterar ugnen, om man valt det.
Prata med elektrikern om det….han vet förmodligen vad det handlar om.

• Redigerat 2021-12-07 16:03 av Bo§e
formkeramik
0

Tänkte väl det! tyckte det var väldigt konstigt..
Det ska jag ta upp med elektrikern också.
Tack så jättemycket!! så tacksam!

ler
0

Nej om ugnen kör på flera faser så blir det heltokigt att ta bort ett element. Men i nödfall så kan man på en ugn som bara kör på en fas där elementen ligger i serie ta bort ett element och göra en brygga mellan, det sliter enormt på dom kvarvarande elementen men det går.

formkeramik
0

Uppdatering:

Jag beställde en ny automatik från Uterm en Bentrup TC 66, eftersom att det inte gick att få liv i den andre..

Men nu har ett nytt problem uppstått,

satte en skröj igår kväll och upptäckte tidigt imorse att en säkring gått och displayen visar U 2.4

Är det någon som vet vad det betyder?
Jag kan inte hitta något om det i manualen eller på nätet..

Bo§e
0

Ja det var en ovanlig felkod.
Ibland dyker det upp "konstiga" felkoder som inte finns i bruksanvisningen, men som är avsedda att vägleda en tekniker.

Maila Bentrup och fråga: info@bentrup.de
De brukar ge snabba svar.

• Redigerat 2022-03-24 13:15 av Bo§e
formkeramik
0

#22: Tack för svar! Jag ska mejla dom!

formkeramik
2

Fick svar att U 2.4 står för programvaran och brukar visas när man startar, därefter visas temperaturen som för tillfället är i ugnen.
Men om det inte försvinner ska man kontakta återförsäljaren eller Bentrup.

Ifall någon mer får detta någon gång så vet ni🙂

Trevlig helg!

Bo§e
1

Tack tack !
Har noterat detta.
🙂