Keramik iFokus

Keramik

Etikettglasyrer
Läst 778 ggr
kinnekulle
0

Glasyr recept

Skulle vilja ha hjälp med att ta fram lite olika glasyrer..är det någon som jobbar med sådant här.

[rolnor]
0

En bra start är att kolla på forumets sparade artiklar. Det finns så många typer av glasyrer, är det någon speciell typ du är intresserad av?

kinnekulle
0

Jo det e ju det..flera..men en som jag kan ha på mörk lera..gärna sidenmatt..lite melerad i brunsvart..å så ska den bryta snyggt på kanterna
Sedan typ likadan fast gul..melerad..lite harpäls..

[rolnor]
1

Många är det som vill ha "lite harpäls", hi, hi, inte trivialt få fram en bra sådan.
Melerad brunsvart kanske kunde vara en temmoku men då blir den blank och kräver reduktion. Jag talar mej ofta varm för "red-brown" och "steinuns röda" som finns i receptsamlingen, dom är svart-roströda, mycket variation. Dom är trevliga jobba med, i stort sett ogiftiga, bara lite litiumkarbonat i dom. Brett brännintervall, tolererar olika leror. Bränns oxiderande eller reducerat. Dom vinner på långsam avsvalning, blir mera rostrött. Har du en ugn som är bra isolerad och fyller ugnen löser det sej utan speciell Brännkurva.

Ulla
1

I receptsamlingen finns en sidenmatt glasyr som LeWe bidragit med. Jag har testat den med grå infärgning, och fick då en harpälsliknande yta som antagligen berodde på att jag brände den litet högt. Men fin blev den.

https://keramik.ifokus.se/discussion/56625/matta-stengodsglasyrer-receptsamling

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Keramik iFokus - för alla oss som gillar keramik! Här träffas både erfarna keramiker och nybörjare för att byta erfarenheter och kunskaper. Välkommen du med!
Plena
0

#4: Hej den låter fint, men den innehåller krom, hur är det med kromsmitta i ugnen. Sätter det sig i stenarna eller är det en myt?

kinnekulle
0

#5: jag har inte varit med om att det skadar elemrnten..där emot att om man bränner tenn i ugnen samtidigt så skiftar det i rosa..

Forma
2

Angående kromsmitta, det enda problem jag känner till med krom i ugnen är ju om de vita tennglasyrerna tonar över i rosa. Det är ju lätt avhjälpt. Om man har en låg halt av kalcium i tennglasyren så kan inte den rosa tonen utvecklas. Krom och tenn brukar bara bli rosa/rött om man har en hög halt av kalcium i glasyren. 😀

ler
4

Man kan ju utesluta kalcium helt och använda magnesium i stället, magnesium och även bor stör bildandet av rosa färg i en tenn vit glasyr

ler
1

Måste säga att Annas tips ju är väldigt bra, så det gäller att veta vad ens glasyr innehåller. Men samtidigt så måste jag säga att det inte endast är tennglasyrerna som kan missfärgas, även titan glasyrer blir röda.

Plena
0

#9: Kan jag tolka det som att om jag undviker att bränna glasyrer med tenn eller titan samtidigt som en glasyr som innehåller krom så är det riskfritt. Det vill säga, det är ingen risk att bränna en kromglasyr i en bränning och en tenn eller titan glasyr vid nästa bränning? Det jag har lärt på en glasyrkurs är att kromet kan smitta stenarna i ugnen vilket gör att även om det inte är krom i ugnen så kan det sitta i stenarna och färga.

ler
1

Ja det är riktigt, kromet stannar kvar under flera bränningar, hur många är svårt att säga men i vart fall 5-6. Jag har nog skrivit det förut men skriver det igen, en fabrik skulle glasera vitt kakel till ett badhus och så skulle det vara en grön bord i bassängen, teknikern på glasyrfabriken talade om för dom som skulle glasera att dom skulle göra det vita först. Det glömde dom och brände den krom gröna först så det kom ut en hel bassäng med rosa kakel när dom brände det som skulle vara vitt, surt och dyrt att inte höra efter. Kom också ihåg att svarta färger ofta innehåller krom och petroleum stains lika så.

[rolnor]
0

För min del har det inte varitsvårt undvika krom, ingen snygg grön färg av den tycker jag, koppar bättre.

Plena
0

#12: nej men lite krom i en vit glasyr kan ge en fin rosa färg, om man är ute efter det! Så då kvarstår frågan hur får man till en fin rosa färg utan krom…

[rolnor]
0

Just rosa har jag aldrig eftersökt men förstår att andra gör det. Ja, det är väl färgkroppar då men det ser ju plastikt ut tycker jag.

ler
0

Nickeloxid samman med Barium och zink eller färgkroppar av typ aluminium-mangan ger rosa färg

[rolnor]
0

Just, det ler sån chockrosa glasyr med nickel har jag gjort nån gång. Tror man kan ersätta Barium med strontium i den om man vill minska giftigheten. Nicklet blir kvar så helt ogiftig blir den inte dock. Mekaniskt är den usel, massa bariumkarbonat i den (30% tror jag?)

ler
0

Ja det är endast för prydnad och inte inuti bruksgods. Aluminium-mangan däremot går fint

Plena
0

Tack Rolnor och ler för era förslag, jag får testa mig fram!

[rolnor]
0

Här finns receptet på den rosa med strontium istället:

https://lindabloomfield.co.uk/tag/strontium/

OlleJ
0

Sitter just och studerar John Britt bok Mid-Range Glazes. Här kan man läsa att krom blir flyktigt över 1241grader. Håller man sig till kon 6 så borde man väl kunna undvika kromsmitta?

ler
0

Det ångar vid 1040 grader med garanti, och förmodligen ännu tidigare men precis vid vilken temperatur vet jag inte. Säkert är i varje fall att lergods glasyr med tennoxid och krita blir rosa om man ställer en kopp med kromoxid vid sidan om vid 1040

• Redigerat 2021-12-30 20:33 av ler