Keramik iFokus

Keramik

Etiketterkeramikugnarrohdepåbyggnadsringströmförbrukning
Läst 258 ggr
Turmalinen
0

Rohde påbyggnadsring - strömförbrukning?

Hej! Har en fråga angående när man ska bygga ut sin ugn. Har en toppmatad Rohde 75++ som jag tänkte köpa en påbyggnadsring till, men undrar om den kommer att ta dubbelt så mycket ström då? Eftersom det även sitter ett el aggregat på extraringen?
Tacksam för svar :-)
//Malin

Bo§e
0

Jag vet inte exakt vilken modell av ugn du har, men om det är en Rohde MCC75 med 6 kW effekt, har den extra ringen 3 kW, vilket då blir 9 kW totaleffekt.

De skriver så här:
Note: If you think you may add an extension ring in the future ensure the electricity supply that is installed is capable of taking the kW requirements of the kiln and extension ring added together. For instance TE-MCC75 is rated at 6kW and the extension ring at 3kW. Make sure your electricity supply to the kiln is capable of accepting 9kW.

"Don't Panic" (Douglas Adams)

Turmalinen
0

Ok tack! Ja jag misstänkte något sådant. Då kan det bli problem med huvudsäkringen här.. Vet du om man kan köra ugnen utan att koppla in elen till extraringen? Eller blir det för ojämn bränning då?

Bo§e
0

Ingen bra idé. Då får du en 110-liters ugn med bara 6 kW effekt, vilket leder till långa, eller rentav hopplöst långa bränningar, med hårt slitage på elementen och svajiga resultat……

ler
0

Ja det låter som en mer eller mindre omöjlig grej att få det att funka. Min lilla 16 liters ugn har 2,6 kW och skulle din ugn ha samma effekt i förhållande till storleken så blev det nästan 18 kW, nu kan man inte räkna så men man kan se att det är väldigt liten effekt med 6 kW till 110 liter.

• Redigerat 2021-12-27 15:57 av ler
Turmalinen
0

Ok.. Bara å säkra upp då alltså:-)
Men tusen tack för dina snabba och kunniga svar! Sparade mig många timmars googlande :-)
Mvh/Malin

Bo§e
0

En annan möjlig lösning:

Om man inte vill eller kan säkra upp, finns en "grej" som kallas "lastprioritetsrelä" eller "prioritetsrelä" .

Det glöms ofta bort i sådana här diskussioner.

Ett sådant relä monteras i husets elcentral, och när belastningen blir för hög, kopplar reläet automatiskt bort någon annan strömförbrukare i huset (man kan välja vilken), och ugnen prioriteras då, tills bränningen är klar.

Prata med en elektriker om detta.

• Redigerat 2021-12-27 15:56 av Bo§e
Turmalinen
0

Ok ! Tack! Grannen är elektriker så då kanske han får lite extrajobb :-D

Bo§e
0

Vad bra…!
En sådan lösning kan innebära att man slipper säkra upp, och därmed hamna i en dyrare elräkningstariff….

Men man måste då fundera på vilken funktion i huset man kan avstå från, just under bränningstiden.

Ja, prata med din granne…! 🙂