Keramik iFokus

Keramik

Etiketterkeramik-bränningkeramikugnarsaltbränning
Läst 671 ggr
Ulla
0

Liten saltugn

Nu har jag varit med om två bränningar i saltugn. Hur kul som helst, men jag måste inse att jag aldrig kommer att bygga en egen sådan som de keramikerna har. Finns det inget sätt att bygga en liten saltugn och bränna i den? Jag har flera pyromaner i familjen som säkert gärna hjälper till trots att de inte håller på med keramik.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

• Redigerat 2022-01-08 18:49 av Ulla
[rolnor]
0

Har inte stefan andersson nån ritning på en liten saltugn? Eller är det bara en vedugn kanske? Det går väl fint bygga en liten saltugn, du kan elda med gasolbrännare även.

Ulla
0

Det är en vedugn.

_
_

Ulla
0

Jag har ganska mycket eldfast sten som jag kom över billigt för flera år sedan. De skulle jag kunna använda till en eventuell ugn.

_
_

bjorn.lindberg
0

#3: Hur mycket sten har du? En 100 liters down draft borde du kunna svänga ihop på tomten tycker jag. Det finns bra kompakta designs, Olsen Phenoix Kiln eller liknande. Fred Olsen är nog mer känd för sin Fast Fire design, men jag är inte nåt jätte fan av den eftersom man måste elda från två håll.

[rolnor]
0

Är det stor skillnad på en salt vs en saltugn? Är det inte bara slänga in salt mot slutet av bränningen?

Ålands folkhögskola
0

Se till att du kan bygga det välvda taket innan du börjar - valvet på Stefan Anderssons ugn är byggd med lätt ugnstegel, och det ska sågas och slipas en hel del

[rolnor]
0

Det går väl inte ha lättviktstegel ihop med salt?

Bo§e
1

#7: Instämmer. Det är inte så lyckat…i alla fall inte långsiktigt.

Men en annan fundering:
Ju mindre en saltugn är, desto snabbare passerar gaserna genom ugnskammaren, vilket känns litet kontraproduktivt, med tanke på att ångorna från det spjälkade saltet måste hinna få kontakt med allt gods i ugnen, så att glasyrbildning kan äga rum.
Om ugnskammaren är alltför liten, kan jag därför tänka mig att godset lätt exponeras för natriumångorna på ett ojämnt sätt….eller i alla fall ojämnare än man tänkt sig, eftersom det råder "full storm" i en liten ugn, jämfört med en större….

Men det är svårt att säga exakt var gränsen går….vad är "liten" i det här fallet…?
Som nämnts, är säkert en downdraft-ugn att föredra, och troligen också hålade sättplattor, om man vill bygga en riktigt liten saltugn.

Men pga ugnskammarens "litenhet", får man ändå en utmaning att brottas med, när det gäller att få godset att exponeras tillräckligt för natriumångorna…i alla fall runt om…

Att hitta rätt brännteknik kan förstås också vara avgörande för att övervinna dessa svårigheter…..det måste ju också nämnas…

"Don't Panic" (Douglas Adams)

• Redigerat 2022-01-09 12:56 av Bo§e
Ulla
0

Stenarna jag har borde räcka till Stefan Anderssons lilla vedeldade ugn. Däremot har jag inte många stenar lättviktstegel om det ska vara såna med i det bygget. Har inte läst på tillräckligt noga förstår jag.

#7: Jag börjar inse att det inte funkar att bygga som jag hade tänkt. Jag måste nog inse min begränsning. Får nöja mig med att vara med på workshops och gå kurser. Det är bara det att det är så kul att planera och testa olika saker.

_
_

L.A.E
1

Visst går det att bygga med lättviktstegel JM 26 (max 1425 c ) Man använder inte salt utan soda av olika slag som är snällare mot ugnen. Ruthhanne Tudball har även skrivit om sina ugnar och boken Soda Glazing och är med i olika böcker . En soda ugn kräver mer jobb eftersom man sprutar in en mycket varm soda lösning under en längre tid in i ugnen som har fler hål än en vanlig salt ugn. Har själv haft en soda ugn

ler
2

Problemet med små vedeldade ugnar är att det varmaste av gaserna inte hamnar i ugnen, gaserna (flamman kan bli många meter lång) och så är det ju lättare med en större ugn.

bjorn.lindberg
0

#9: Vad är det du känner begränsningarna är? Material eller nånting annat? Jag tror alla vill att du skall ha en saltugn så om vi kan hjälpa till på nåt vis så får du gärna berätta :)

Bo§e
1

#11: Helt riktigt. Flamlängden för ett visst bränsle är ju densamma, oavsett ugnskammarens storlek.
Därför kan man inte bara bygga en "miniatyr" av en större ugn.
Man måste placera eldstaden så att hänsyn tas till flamlängden….men det är egentligen inga problem med det.

L.A.E
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har byggt rätt många små vedugnar och den här ugnen är på 325 liter .
Bränningen tar ca 4 - 6 timmar beroende på hur hård reduktionen är och den brukar starta vid ca 850 c grader.
Brukar använda den här gamla bilden som exempel och som visar topp temperaturen 1300c grader.
För att bränningen ska gå bra och att värmen stannar i ugnen så ska veden vara ungefär så tjock som två fingrar eller tumme (ved längd ca 50-60 cm) det är den perfekta veden för den här ugnen.
Ved mängd ca 3 skottkärror full lastad
Har även byggt ännu mindre ved ugnar på 150 liter, inga problem alls och det viktigaste av allt är ju att hitta balansen i konstruktionen så värmen är kvar i ugnen.

[rolnor]
0

Det går väl elda med gasol i en saltugn?

kinnekulle
0

#14: åhh den ser ju väldigt behändig ut..hur stor är den..finns den uppe hos er..kan man ev komma i sommar och titta..

L.A.E
1

16 : Kommer att ha kurser senare i år hur man bygger små vedugnar om tiden räcker till . Ska förts ta en sväng utomlands och bygga om allt går bra.

kinnekulle
0

#17: det kanske vore nåt..

Bo§e
0

#14: Vilken fin, och alldeles "lagom" ugn…!
Gillar den…🙂

#14: >> det viktigaste av allt är ju att hitta balansen i konstruktionen så värmen är kvar i ugnen. >>
Ja, det är just det som det handlar om, och det blir mer påtagligt ju mindre ugnen är…

bjorn.lindberg
0

#14: Antar att du byggt helt i lättvikt / isoler tegel? Locket är intressant, antar att det hade funkat att använda en ugnshylla som lock? Om man hittar en som är stor nog vill säga.

[rolnor]
1

Gasol är lättare om man vill bygga litet, mindre jobb bränna också. Finns stora kiselkarbidplattor man kan ha som lock.

Ulla
0

#12: Det finns flera saker, ordentligt utrymme tex. Men det största hindret är nog jag själv. Vill gärna hålla på med för många olika saker. Risken är att ugnen skulle användas några få gånger och sedan bli stående.

_
_

• Redigerat 2022-01-10 14:44 av Ulla
Ulla
0

#21: Har du byggr och bränt med gasol?

_
_

bjorn.lindberg
1

#22: Bästa är nog att göra en liten ugn, så att det inte blir ett enormt projekt att bränna. Om du bygger med gasol, som Rolf föreslår, och isolertegel så kommer du ju undan men mindre jobb. Idealet är nog att kunna göra allt själv. I så fall kan du sätta ugnen under veckan och kanske spendera en lördag eftermiddag med att bränna. Om nån kommer och gör dig sällskap är det ett plus men det blir inte ett krav. Kan vara bra ide att dimensionera så att du göra av med en eller två standard tuber gasol per bränning (vet inte hur realistiskt det är), så slipper du byta tunga tuber under bränningen. Om du vill bränna salt eller soda finns det just inga fördelar med att elda ved som jag ser det. Det är mest massor med extra jobb med att hugga och elda.

L.A.E
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här är den minsta ugnen för gas och är till mini Raku . Har nog tillverkad minst 5
stycken , endast problem med att dricka upp all öl , måste vara flera helst annars kan bli lite jobbigt😂😂

[rolnor]
1

Skicka hit ölen så dricker jag upp den!
Tror att sån ull käkas upp fort av både soda och salt.

ler
0

Jag kan också vara behjälplig vid drickandet av ölen.

Ulla
0

#25: 👍😁 Lätt att stuva undan när man är klar också.Bara fördelar alltså. Dessutom är den ju så söt.

_
_

[rolnor]
0

Sån eldfast fiber tål nog inte salt/soda

pyromanen
0

Eldfast fiber kan rinna som en glasyr…

Anders Fredholm bygger på en saltugn av porosil. Ytbehandlas invändigt med nån specialklet för att tåla saltet.

Om en inte ska bränna jättemånga gångar förstår jag att JM26 kan hålla ett tag. Jag har såna i dörren i min saltugn som annars är av hård sten, även i valvet. Men för produktion/många bränningar är det knappast det bästa. Mina dörrstenar har jag inte behandlat med specialklet (så heter det inte, har glömt namnet) utan jag har bara haft plattsmet med 90%aluminiumocid på och efter 80 bränningar var det ungefär som billiga skorpor i konsistens och hållfasthet.

Zimbaone
0

#17: var och när hålls kursen och vart hittar man info- vill väldigt gärna bygga en själv längre fram