Keramik iFokus

Keramik

Läst 225 ggr
Lotta60
0

Finns det reservdelar?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej.
Jag har denna drejskivan som jag köpt begagnad för flera år sedan.
Den har ingen metalskiva. Har mbf skiva.
Undrar om det finns metalskiva att få tag på? Tacksam för hjälp

ler
0

Vad är det för fabrikat?

Lotta60
0

#1: Där finns ingen skylt på den, så jag har ingen aning.
Hoppas att någon känner igen den som hållit på med keramik och drejning under många år
/Lotta

bjorn.lindberg
2

Personligen hade jag kollat på Shimpos reservskivor, de ligger på ungefär 150 USD. Så vitt jag vet går de att köpa i Sverige för runt 1500 SEK. Gissar att Brännpunk och Cebex säljer dem.

För att det skall gå att byta behöver drivaxeln se ut som den gör på en Shimpo skiva (vilket den mycket väl kan göra, det är typ den enklaste lösningen jag kan komma på). Drivaxeln behöver också ha samma diameter så att skivan centreras korrekt. Kan du ta loss den befintliga skivan och kollar hur det ser ut under?

Bo§e
1

Jag har stött på den maskinen förr. Ett kännetecken är pedalen på sitt långa "skaft"….
Men jag kan inte komma på vem som har tillverkat den. Googlingar ger heller inga resultat.
Maskinen ser ut att komma från någon mindre tillverkare…..kanske t.o.m. någon "garagetillverkare" någonstans, och sådana har dykt upp då och då under åren, för att sedan försvinna.

Kolla vilken diameter axeln har. Om du har riktig tur (!) är axeldiametern 25,0 mm, och då passar en shimpotallrik "rakt av" (som föreslås i #3).

Men om du bara vill ha en metallyta att dreja på, vore det ju enkelt och billigt att beställa en rund plåtskiva (av aluminium eller rostfritt) hos en plåtslagare , och limma skivan på den befintliga mdf-skivan, med epoxylim, eller araldit.
Det förutsätter förstås att mdf-skivan är någorlunda plan och stadig….

"Don't Panic" (Douglas Adams)

Lotta60
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#4: Tack för era svar och förslag.
Bifogar nytt foto.
Den mäter 31 cm innermått tvärsöver.
Tror ni det fungerar med den skivan ni tipsar om?
Atlernativet med en påklistrade metalskiva kanske fungerar.
Annars får jag fortsätta som jag gör.
/Lotta

Bo§e
1

Aha, den bilden gjorde oss litet klokare…maskinen har en variant av vad som kallas "lotushjul", dvs ett metallhjul, där träskivor kan läggas försänkta. innanför kanten.
Idén är att man skall ha många träskivor, som kan lyftas ur efterhand, när man t.ex. drejar skålar och fat, som är svåra att lyfta av.

Detta lotushjul för tankarna mot England, där detta arrangemang har varit vanligt, i olika former.
Då kan din maskin komma från någon av de gamla engelska tillverkarna, t.ex. Podmore eller Ratcliffe (som inte existerar längre)….

Lotushjulet är en rejäl konstruktion, och om du absolut vill dreja på metallskiva, kan du göra som föreslogs ovan (limma en plåt på din träskiva) eller beställa en rund, litet tjockare metallplatta som ersätter din träskiva. Det blir nog enklast….

"Don't Panic" (Douglas Adams)

Lotta60
0

#6: Tack snälla ni för er hjälp och ert förslag med att klistra på metallskiva.
Lotta