Rohde Ecotop 60S installation
Min ugn anlände idag och jag har ägnat eftermiddagen åt att packa upp den.
På ugnen finns en liten spak där man öppna/stänga lufttillförseln. I manualen ges denna, i mitt tycke, besynnerliga kommentar "You can significantly increase the service life of the heating elements by opening the air supply up to a temperature of 600 – 700°C." Är det någon som fattar? Det kan ju knappast vara meningen att jag ska sitta vid ugnen och stänga spjället vid 650grader.
Till ugnen levereras även 2 pluggar i keramiskt material (sealing plugs). Det framgår inte vad dessa ska användas till. Någon som vet? De passar någorlunda i röret för luftutsläpp.
Ja, det vore ju bra om tillverkaren kunde vara litet mer pedagogisk, och också förklara orsaken till det tipset…
Men eftersom det handlar om det lägre temperaturområdet, anar jag att det är vattenånga det talas om.
Och, vattenånga är skadligt för elementen, eftersom den angriper elementens skyddande oxidskikt.
Så, rent tekniskt har de helt rätt i att elementen skonas om ugnen ventileras i början av bränningen.
Ånga bildas t.ex. av små mängder vatten som det alltid finns en rest av i skröjgods, och nyglaserade föremål innehåller också en del vatten från glasyren.
Och om ugnen stått oanvänd ett tag, finns det också en del vatten (från luften) lagrad i teglet….osv….
Och, godsets kristallvatten genererar också ånga..
Ett bra sätt att ordna med tillfredsställande ventilation är att alltid ventilera en aning, genom hela bränningen, vilket innebär flera fördelar.
Fick du med en extra ventilationsplugg…? Såga då bort en "tårtbit" från en av dem, som skissen visar, och sätt den i det övre ventilationshålet, samtidigt som du har bottenspjället en gnutta öppet.
Så kan du sedan ha det genom alla bränningar, både skröj och glasyr, utan att behöva röra något.
Det ger tillräcklig genomströmning, utan att stjäla energi mot slutet av bränningen.
Och många glasyrer, särskilt matta, mår bara bra av att bli av med den annars tjocka atmosfären från gaserna som frigörs när ämnen smälter och sintrar…
Men eftersom ugnen är ny, behöver den först en inbränning. för att bli av med så mycket fukt som möjligt innan den tas i bruk.
En så här liten ugn behöver ingen avancerad inbränning….det räcker med att köra en skröjbränning, med både bottenspjäll och toppventilation helöppna.
Det vill säga, om inte tillverkaren angett något annat sätt att bränna in ugnen…
"Don't Panic" (Douglas Adams)
- Redigerat 2022-01-21 17:58 av Bo§e
#1: Tack för så utförligt svar och för tipset. Jag ska definitivt modifiera en av pluggarna som du beskriver. Tack också för tips om Östbergs robusta fläktar som du skrivit om tidigare. Jag har köpt en som jag kopplat in via termostat så jag med säkerhet kan hålla temperaturen under 40 grader.