Dreja stor skål med bräm/
Jag undrar om ni har några tips, kanske på bra Youtube klipp på hur man drejar en större skål med bräm (tror jag att det kallas). Jag vill att det ska vara en skarp kant där den runda formen och brämet möts. Jag fick lära mig för länge sen att göra kanten när skålens väggar fortfarande är ganska tjocka och sedan dreja upp skålen och dreja ut brämet till sist. Jag har testat det nu men tycker att det är svårt att få till den form jag vill, vill helst ha den ganska vid och då är kanten i vägen när jag ska vidga formen…
Bättre att dreja skålen färdig och sen forma brämet med ett sken, stilla och roligt. Så har man styr på tjockleken och inga problem med att det slår sig.
#1: tack för ditt svar! Jag har hittat ett par videor där de gör så och testat det också men tycker det är svårt att få till en lika tydlig kant i övergången. Och när jag pysslar med det vill brämet börja dansa😉. Men tror att jag kanske drejar lite för tunt och att jag kan ha vinklat ut brämet för mycket.
Nej det tror jag inte är felet, enligt min mening så är det nog för att leran är för våt, låt den stå och snurra på lågt varvtal och torka den lite med varmluft eller bäst med en gasflamma, så kan du dreja eller forma vidare.
Har du nåt exempel på hur skålen skall se ut? Är inte helt med på vad som menas.
Skål drejad upp och ett bräm ut så att det är vågrätt själva brämet så som jag tolkar det.
- Redigerat 2022-01-23 22:56 av ler
Jag drejar ut hela skålen men med brättet mer uppåttstående och fäller ut den som en sista handling. Då kan du gör den markerade kanten innan du fällt ut den helt.
Man får se till att ha tillräckligt med lera i brättet bara så att det inte blir för tunnt.
#6:
https://youtu.be/S-I04zvlaBU?t=371
https://youtu.be/1daov1q2TU4?t=334
Om du vill ha en tight brytpunkt så kan du ta bort slicker med ett sken och torka med värmepistol. Efter det kan du pilla ett tag med formen. Det viktiga är att man har en hyfsat tjock vägg under brytpunkten, man behöver en del support för att det skall funka.
- Redigerat 2022-01-24 20:57 av bjorn.lindberg
Kul att ni diskuterar drejning! Det är ofta lite för mycket tekniska frågor om ugnar här tycker jag. Att dreja ett stort fat överlag är svårt tycker jag, det krävs övning. Just när man gör det sista med brämet är det sen lätt att allt viker ned sej, att använda varmluftpistol (eller gasolbrännare) för att torka lite för att göra det stadigare som föreslås ovan är ett bra knep.
Jag tycker att #7 är en bra beskrivning.
Om man tittar på bilden (#6), ser man att brämet inte är helt vågrätt.
Dessutom är den yttersta kanten ytterligare något uppvikt.
De detaljerna ökar chansen att skålen inte
skevar till sig i bränningen, när leran sintrar/krymper…..
"Don't Panic" (Douglas Adams)
Tack för alla bra tips! Jag fick skålen som jag ville ha den till slut☺️. Det var bra att låta brättet vara lite mer uppåtstående och fixa kanten innan man fällde ut det helt. Sen tyckte jag också att det funkade bra att stabilisera skålen och brättet med värmepistolen ett par gånger.

Blev ju jättebra…! 🙂
#11: Tjusigt!
Tack!☺️ En sista fråga, tror ni att man vågar ställa den upp och ner och torka innan beskickningen? Borde ju vara bra för att brättet inte ska resa sig men känns lite nervöst…
Om den inte är alltför tung och inte alltför mjuk lera. Du kan ju snabbtorka försiktigt med värmepistolen först. Fint det blev!
#14: Ja, om du vänder den uppochner så snart det går, minskar risken att den skevar till sig.
Ju tidigare desto bättre.
Just en sådan form är känslig för drag, och luften står aldrig helt stilla i ett rum….
Det vet du säkert men ett bra sätt att vända fat är att lägga en platta ovanpå och en under fatet sen vända alltihop.
Man kan också lägga ett ark tidningspapper på så torkar det långsamt och man kan även göra en cylinder av wellpapp som är lite större än skålen och ställa den runtom skålen, fördelen med det är att du inte belastar brämet i onödan.
#18: Ja, det är också användbara knep.
Vilket som är "bäst" avgörs av föremålets form och storlek, och hur luften rör sig i rummet, osv….
Jo, skålar och fat brukar jag täcka med tidningaspapper. Även smågrejer som muggar.
Ja, papperspåsar är bra att ställa över mindre saker som behöver torka litet långsammare.
Man kan också montera värmeslinga i en stor gipsplatta och ställa grejorna på, då tvångs torkar man så att det inte blir skevt
#22: Kul idé…!
Får mig att minnas en serie med tillbringare i olika storlekar, som jag gjorde för Höganäs Keramik en gång i tiden…..och det var förstås väldigt bråttom.
Dessa "tvångstorkade" jag när de hänklats, genom att ställa dem ovanpå den stora vagnugnen, där det säkert rådde 60-70°C (eller t.o.m. litet mer).
Inte en enda hänkel sprack vid infästningen…!
Så, "chocktorkning" kan fungera riktigt bra…
///Lägger till:
Tillbringarna ställdes uppochner…
- Redigerat 2022-01-26 18:19 av Bo§e
Många intressanta torktips också! Min verkstad ligger i en kall källare så fördelen är att det inte torkar för fort (men ibland lite långsamt).
Jag brukar också vända skålar genom att lägga en platta över och vända, det är ett väldigt bra knep. Sen kom jag precis på att man kan fästa plattan på drejskivan med en stor, lite blöt vettexduk när man ska beskicka. Har alltid tyckt det varit krångligt att lyfta ner och upp skålar vid beskickningen.
Samma metod med wettexduk går bra att använda för att fästa plattor på drejskivan när man drejar lite mindre saker som t.ex. muggar, har fått det mycket användbara tipset här på sidan för ett tag sen.
#11: Jättefin skål! Jag förstår att den är rätt stor när jag jämför med drejskivan som den står på.
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_
Jag ställde skålen upp och ned innan beskickningen och vid torkningen och det verkar ha gått bra. (Men har inte hunnit bränna den än.) En annan lite vidare skål med ännu bredare brätte tror jag ändrades lite i formen när den stod upp och ner men då var brättet lite väl tunnt också.