Keramik iFokus

Keramik

Etiketterutrustningverkstad
Läst 328 ggr
Anna Roland
0

Söker Lerkvarn

Hej, Jag inser att jag kommer behöva en lerkvarn och undrar om någon har en att sälja? Ge mig gärna era bästa tips annars på modell om jag ska köpa en ny och vad man ska tänka på kring lerkvarn. Jag har begränsat med plats för den.

Vänligen
/Anna

ler
1

Jag tycker man skal satsa på en liten modell utan för mycket extra utrustning så som vaccum och vad det nu kan vara. En som man enkelt kan skilja på så att rengöring blir så lätt som möjligt, speciellt om man vill kunna köra olika lersorter.

Ulla
0

Superviktigt att den är lätt att rengöra. Särskilt om man kör med olika leror. Men även om man använder den flitigt så kan den ändå bli stående ibland och kan torka ihop, hur försiktig man än är.

Jag har bara erfarenhet av tre lerkvarnar, en utan vacuum, en med avstängd vaccumpump och en med vacuum. Alla tre gav bra resultat. Det jag gillade med de två som körde utan vacuum var att man kunde mata litet lera i taget. Kvarnen med vacuum måste fyllas innan man körde den. Nu kanske inte alla fungerar på det sättet, har som sagt bara erfarenhet av dessa tre.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

• Redigerat 2022-01-28 14:07 av Ulla
Anna Roland
0

Stort tack för bra svar. Vilka modeller är du använt? Kommer ha kurser och räknar med mycket lera från"nybörjar-drejare" som kan återbrukas.

ler
0

Jag har kört med allt från engelska Ratcliff som jag kan rekommendera om du hittar en begagnad, fabriken finns inte mera men dom är väldigt driftsäkra och väldigt lätta att skilja och rengöra, så har jag också ägt både shimpo ett par olika storlekar som funkade fint men inte så bra dom Ratcliffen. Vidare har jag använt en från Gerhards med vaccum som vägde flera hundra kilo och var väldigt strulig att göra ren. Den sista jag provat var en Venco, ok men inte bättre än andra. Finns ju en del andra också med stående lertank som jag tror jag skulle satsa på om jag skulle köpa en ny idag

nyburgaren
0

gillade inte vencon man hängde med kroppstyngden för att leran skulle mata in dessutom verkade den klen i tätningen när man rensade den man fick göra ny packning varje gång . det blev självhäftande fönstertätning i skumgummi

nyburgaren
0

drejar mycket och nästa kvarn jag köper ska ha två skruvar så att det matar lera automatiskt…en skruv får man hjälpa till och pressa ner leran i kvarnen

ler
0

Ja den lilla shimpon jag hade var med 2 skruvar, funkade bra och matade fint fram men konsistensen blev ojämn så jag fick köra leran flera gånger

Trolmen
0

Peter Pugger Mixing Pugmill verkar ju utmärkt för den som enkelt vill kvarna både torr och blöt lera. Någon här som har provat?

nyburgaren
0

Peter pugger kanske perfekt till den som vill blanda egen lera.. Har själv en massa kaolin liggandes i onödan..

Ulla
0

#8: Jag har prövat och den funkar bra, men inte bättre än vår gamla engelska Ratcliffe. Den Peter Pugger jag har prövat var den minsta modellen, det kanske påverkar resultatet, men jag tycker det är en viss överdrift att man kan blanda torrt och blött och få ett bra resultat. Då måste man nog köra många gånger.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

ler
0

Det tror jag också att man måste och även då kan det nog vara problematiskt. Ratcliffen var en väldigt fin maskin