Vedkamin McGyver-automatiserad
Jag eldar i min kamin nu när jag fått rörligt elavtal för att spara slantar.
För att få varmt till morgonen riggade jag en lödkolv i kaminen med två tändstickor instuckna där lödstiftet suttit och kopplade den med timer så nu tänds kaminen på runt halvfem imorgon. På så vis slipper jag gå upp i utkylt hus och fjutta på kaminen manuelt.
Har redan testat och det funkar bra!
👍 super
#0: oj så påhittigt! Smart!
Tack! Fungerar bra, ska testa en grilltändare också så slipper jag tändstickor och papper förmodligen.
Jisses! Den var bra! 😮 Har du några andra smarta lösningar på praktiska problem?
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_
Det var en smart idé…! 🙂
Frågan är hur man aktiverar en grilltändare via en timer…..det är ju en mekanisk anordning, och känns mer komplicerat att lösa…..
"Don't Panic" (Douglas Adams)
Tack Ulla! Mitt ego växer!
Det är ju bara ett värmeelement? En sladd och en värmeslinga? Du kanske tänker på en sån varmluftständare Bosse?
Just därför. Skulle inte ha varit imponerad annars
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_
Ja det vackra ligger i enkelheten som så ofta, hade man x antal tusen kronor så gick det väl alltid att hitta en teknisk komplicerad lösning.
Lödkolven känns fulländad, tycker jag.
Tändstickorna tänds, utan några rörliga delar, förutom själva timern….
"Don't Panic" (Douglas Adams)
Pelletsbrännare har en liten fläkt som blåser över ett värmeelement och varmluften tänder pelletsen. Är en bra lösning men blir dyrare.
Jag har gjort en film också, den handlar om sossarnas jobbiga sits under senhöst/vinter 2021. Jag har gjort allt själv hemma med en synt och två datorer. Den är 16 min. lång och är mitt bidrag till sverigeskortfilmfestival 2022
Det är inget intresse här för mina filmer, vi diskuterar ju iband andra saker än keramik här och film är ju också en kulturyttring men, men, så är det.