Keramik iFokus

Keramik

Läst 267 ggr
[rolnor]
6

Vedkamin McGyver-automatiserad

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag eldar i min kamin nu när jag fått rörligt elavtal för att spara slantar.
För att få varmt till morgonen riggade jag en lödkolv i kaminen med två tändstickor instuckna där lödstiftet suttit och kopplade den med timer så nu tänds kaminen på runt halvfem imorgon. På så vis slipper jag gå upp i utkylt hus och fjutta på kaminen manuelt.
Har redan testat och det funkar bra!

ler
0

👍 super

Kärret
0

#0: oj så påhittigt! Smart!

[rolnor]
0

Tack! Fungerar bra, ska testa en grilltändare också så slipper jag tändstickor och papper förmodligen.

Ulla
0

Jisses! Den var bra! 😮 Har du några andra smarta lösningar på praktiska problem?

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Bo§e
0

Det var en smart idé…! 🙂

Frågan är hur man aktiverar en grilltändare via en timer…..det är ju en mekanisk anordning, och känns mer komplicerat att lösa…..

"Don't Panic" (Douglas Adams)

[rolnor]
0

Tack Ulla! Mitt ego växer!

Det är ju bara ett värmeelement? En sladd och en värmeslinga? Du kanske tänker på en sån varmluftständare Bosse?

Ulla
0

Just därför. Skulle inte ha varit imponerad annars

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

ler
0

Ja det vackra ligger i enkelheten som så ofta, hade man x antal tusen kronor så gick det väl alltid att hitta en teknisk komplicerad lösning.

Bo§e
0

Lödkolven känns fulländad, tycker jag.
Tändstickorna tänds, utan några rörliga delar, förutom själva timern….

"Don't Panic" (Douglas Adams)

[rolnor]
0

Pelletsbrännare har en liten fläkt som blåser över ett värmeelement och varmluften tänder pelletsen. Är en bra lösning men blir dyrare.

[rolnor]
0

Jag har gjort en film också, den handlar om sossarnas jobbiga sits under senhöst/vinter 2021. Jag har gjort allt själv hemma med en synt och två datorer. Den är 16 min. lång och är mitt bidrag till sverigeskortfilmfestival 2022

https://youtu.be/q9oLK3PHTsA

[rolnor]
0

Det är inget intresse här för mina filmer, vi diskuterar ju iband andra saker än keramik här och film är ju också en kulturyttring men, men, så är det.