Keramik iFokus

Keramik

Etiketterglasyrerråvaror
Läst 306 ggr
V.And.Art
0

Färgpigment

Hej!
Jag efterfrågade produktblad på ett färgpigment som jag köpt. Jag fick inget sådant, men däremot följande förklaring:
”Färgen består av järn-krom-nickel och mangan men det är kopplat till spineller så det är kemiskt stabilt och kan inte jämföras med varje oxid”.
Problemet är att jag inte förstår vad det betyder. Undrar om någon kan förklara?
Viktoria

ler
0

Det betyder bara att dom olika oxiderna kopplas samman under en värmeprocess så att det är kopplat ihop till kemiskt och termiskt stabila produkter, det är så alla stains fungerar. Är det en förklaring som kan förstås?

V.And.Art
0

#1: Tack för svar. Då förstår jag delvis. Men är i så fall detta pigment bättre ur miljösynpunkt jmf med oxiderna varför sig?

ler
0

Ja just det, det är en sidovinst man får. Skulle man i normala stains byta ut dom mot samma råmaterial som är i stainsen utan att kalcinera dom samman så var det inte stabilt rent kemiskt och skulle då heller inte ge samma resultat. Så stains kan man använda till normal keramik utan att oroa sig.

V.And.Art
0

Tack för svar. Vill ha så bra kännedom som möjligt om de råvaror jag använder.

ler
1

Ja det är ju alltid bra att veta så mycket som möjligt om det man håller på med. Kom ihåg att inte överdriva användandet ca. 6% brukar vara nog och vill man ha en super svart så tillsätter man 1% koboltsilikat

Forma
0

#ler
Hur ser du ler, på hur man utrycker sig kring detta? Jag har läst i fbgrupper när en keramikgrossist(försäljare av glasyr och färgkroppar bl.a.) säger att det inte innehåller Kadmium när det är en FK tillverkad av Kadmium. Är det praxis inom branschen? För mig blir det lite tokigt eftersom jag också tänker lite grand på gruvarbetaren och den som jobbar med att tillverka stains.

ler
1

Ja innehåller den cadmium-selen-sulfid så gör den ju det, men dom pigmenten kapslas in i en zirkon-silicium kristall så att den ligger skyddad och kan då tåla 1250 grader, i fri form skulle den bränna bort under 1000 grader. Detta pigment är stabilt under förutsättning av att glasyren är gjord till just sådana stains. Men i princip så skall det väl stå på vad det innehåller enligt reach.
Och så skall det sägas att man startade den här typen av produktion hos Degussa men återanvändningen av spill kemikalier blev så dyr att man flyttade till kina där det ju inte är samma miljökrav.

• Redigerat 2022-02-06 12:12 av ler
Forma
0

Tack för ditt svar! Stains har ju sina poänger så klart, men de är ju trots allt ändå tillverkade av någonting och det kan få konsekvenser på olika håll i världen även om det kanske blir tryggare för keramikern. Därför tycker jag ändå om att veta vad de är gjorda av.

ler
1

Ja och om man använder fel glasyr som löser upp zirkon kristallen så kommer ju cadmiumet fritt i glasyren och i atmosfären. Och glasyren blir tråkig så det är ett dumt sätt att färga om man inte har styr på det. Och tänk att man accepterar att det blir släppt ut föroreningar som inte hör hemma i naturen bara för att det skall bli billigare, det är ju något som drabbar alla med tiden, ett globalt problem på samma nivå som då man hade bly i bensin, det blyet kommer ju förr eller senare ut i haven och tas upp av små plankton och så vidare som blir till föda för små fiskar som blir föda till större fiskar som vi så skall äta för att fisk ju skulle vara sunt!!!!!!!!

• Redigerat 2022-02-06 16:19 av ler
Forma
0

Finns det någon enkel definition på vad som krävs av en glasyr för att inte lösa upp stains?

ler
1

När jag säger lösa upp zirkon- silicium kristallen så har det inte något att göra med vanliga stains utan bara dom här inkapslade pigmentens skal, det måste vara en glasyr som inte orkar lösa upp skalet och det är ju svårt att säga så mycket mer om det, det bästa är nog i detta tillfälle att köpa en färdig glasyr som är gjord till just den typen av pigment.

• Redigerat 2022-02-06 19:35 av ler