Keramik iFokus

Keramik

Etiketterglasyrerglaseringnybörjarfrågorgöteborg
Läst 195 ggr
HarvesterVäst
0

Lack/glasyr/coating högblank...

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3

Nybörjare som undar vad man skall använda för lack/glasyr/coating för att få till denna högblanka yta (se bif. bilder). Det är primärt vaser, så visst spillvatten kan hamna i botten så behöver vara tålig för detta. Primärt använder jag spackel/gips eller lufttorkande lera (ibland paper mache).

Obs, har ej tillgång till ugn eller värmeskåp etc.

Den undrar jag även vad man skall använda för lack/glasyr på kaffekoppar, dessa handgjorda med lufttorkande lera, och bör då ha täckande yta som skyddar men inte släpper ifrån sig giftiga ämnen. OM det går att göra sporadiska maskindiskar vore det bra, men ingen dealbreaker…

Bonusfråga, finns det speciell glasyr etc. som används när man gör ljusstakar för värmeljus, som gör att om elden kommer nära godset inte bränner eller skapar sotig/bränd yta ("eldfast" liksom)?

bjorn.lindberg
0

Bra fråga, normalt bränner vi ju grejorna till nån temperatur mellan 1000 C och 1300 C. Om jag förstår dig rätt så har du lufttorkad lera som du inte planerar att bränna i en ugn? På rak arm har jag ingen aning tyvärr. Skrev mest för att säga att det kanske är svårt att få ett bra svar här. Kan ju vara att nån sitter inne på information.

Bo§e
0

Instämmer med Björn…..det här blir svårt.

Om man vill experimentera, kan man möjligen prova med 2-komponents polyuretanlack eller liknande….
Men, jag tror personligen inte att det blir särskilt "säkert" i långa loppet….

"Don't Panic" (Douglas Adams)

ler
1

Jobbar man med gips och papper så är det inte lämpligt till vaser och liknande, då får man nog nöja sig med att göra pynt. Dupont har klarlack på spray som är väldigt stark och blank

Plena
2

Vilka fina grejer du gör! Kanske svårt att hitta ett svar i denna grupp, kanske finns någon annan grupp som har svaret.
Till vaserna skulle jag försöka hitta PET-flaskor med lämplig diameter och avpassa i höjd så dom inte syns. Så gör jag med raku-vaser som ju inte heller är vattentäta.

[rolnor]
0

#4 Du skriver att vi här inte har svar, sen ger du ett bra svar själv?+flera andra därtill?!!