Keramik iFokus

Keramik

Läst 484 ggr
KristinaKeiko
0

Lerpress Hänkelpress

Hej! Jag vill köpa en vägghängd Lerpress för att extrudera hänklar bland Annat. Tänker även fint att extrudera rör om jag ändå köper. Det finns de som kostar 4000 och de som kostar 14000. Vill inte ha något rackligt som går sönder. Har ni erfarenhet eller goda råd är jag tacksam:)

,3997863A-90B2-40B9-BD13-E522B56CBE0A.png men 4000 är ett mycket rimligare pris.

nyburgaren
1

Dom färdiga schablonerna som är helt runda är dom tänkta till öron?? Ett ovalt öra är skönare att hålla i!

Bo§e
1

#1: Håller med. De runda hålen är nog mest användbara om man vill göra strängar för "coiling", och liknande….
Men med en fil kan man ju ändra hålens form…

"Don't Panic" (Douglas Adams)

• Redigerat 2022-02-21 18:29 av Bo§e
Ålands folkhögskola
2

Den hänkelpress du visar ser användbar ut, men du skulle behöva lite andra schabloner. Dem kan man tillverka själv i koppar- eller aluminiumplåt. De flesta hänkelpress jag har använt har en bottenplatta som tar emot mindre schabloner - ser ingen sådan i bilden. Kanske den med enbart ett litet hål kunde sågas ut för det ändamålet. Såga ut till 40 eller högst 50 mm i så fall, desto mindre desto bättre håller dina egentillverkad schabloner.

Karcha
2

Jag har tyvärr mycket dåliga erfarenhet av den lerpress du visar. Den läckte lera i skarvarna från dag 1, och nu har den efter ett års användning gått sönder. Jag frågade efter andras erfarenheter i en keramikgrupp när jag i början upptäckte hur den läckte. Andra var lika missnöjda. Mitt råd är -Köp den inte!
Nu är jag i samma situation som du, söker en riktigt bra press..men prisskillnaderna är verkligen jättestora…

ler
1

Jag har en som jag har svetsat ihop själv för 25 år sedan och kostade bara vad materialet kostade, man kan hitta sådant på lämplig skrotplats och har man någon som kan svetsa i rostfritt så tar det inte lång tid. Så får man det som man vill ha det, men klart lite struligt om man inte har tillgång till verkstad. Tycker att 14000 verkar helt knäppt det är ju bara ett rör och ett handtag med en kolv i stort sett

nyburgaren
0

Hör med en verkstad dom kan svetsa ihop en enkel stabil press! Det behöver inte vara rostfritt om man fodrar lerbehållaren med ett plaströr!

Bo§e
0

Det finns ju också en beg.marknad. De äldre pressarna från t.ex. M.O.Knudsen är ju riktigt bra, och sådana borde det finnas gott om.
Åldern spelar ju absolut ingen roll när det gäller så enkel teknik…

"Don't Panic" (Douglas Adams)

nyburgaren
0

Tittade på lerpressen som visas på bilden! Den ser väldigt klen ut i dom rörliga delarna! Vi hade hänkelpressar på jobb som Höganäs Verkstad tillverkat till oss. Dom stod emot en brutal användning som inte denna på bilden skulle klara av 😀

Karcha
1

#8: det stämmer med min erfarenhet-den var klen. Schablonskivorna böjdes och fick bankas platta. En sprint gick av till slut. Men mest irriterande var nästan den mängd lera som läckte ut mellan rör och ring, hur hårt jag än drog åt skruvarna. Sen skulle jag önskat en press med ett rör som hade kunnat tas ner från väggen vid rengöring….men det är väl överkurs…

usd
2

Min hänkelpress från Roderveld är helt stabil. Använt den i 20+ år och den är exakt likadan som ny. Enda underhållet har varit byte av träplattan som pressar ner leran i tuben. Den kan man göra i ett starkt plastmaterial istället då behöver den aldrig bytas men trä var vad jag hade hemma så det sågade jag till.
Jag har samtliga tillbehör och det är värt varenda krona. Vet inte vem som säljer den i Sverige idag, du får kolla det.
Enkelt att göra egna sken till. Mitt tips är att ta mindre bitar till sken och lägga ovanpå en av de befintliga med ett mindre hål. Då slipper man måttanpassa ytterkanten. De ligger still med en liten silvertejp på.
Satsa på kvalitet eller bygg din egen. Inte svårt om du är händig eller har händig person i närheten.
Lycka till!
https://www.potterycrafts.co.uk/Products/clay-extruders-and-dies_1/RDVX1-COMPLETE

Potterycrafts. In the heart of The Potteries, we are the UK's leading manufacturer of kilns and moulds, as well as a leading supplier of clay, glaze, raw materials and tools. You can find all our products available to buy online, as well as in our three branches.
  • Redigerat 2022-03-10 15:55 av usd