Keramik iFokus

Keramik

Läst 302 ggr
banani_63@hotmail.com
0

Vad gör man nu?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej
Jag brände min första glasyrbränning på 1080 grader och såg att det hade inte hänt något med glasyren. Då körde jag ugnen en gång till och temperaturen kom upp till 1250 grader. Det blev härdsmälta. Som man ser på bilden har det runnit mycket. Vad gör jag nu? Finns någon reparatör i Skåne? Eller är det kört.

ler
0

Jag vet inte om det finns någon som kan laga det där till förnuftigt pris, jag misstänker att det blir lika dyrt som att köpa en ny ugn.

Forma
0

Det finns de som är mycket kunnigare än mig när det gäller sådant här, men här kommer några tips. Du behöver sannolikt byta något element men du kan ju börja se om du kan få loss härdsmältan från botten och väggar. Ugnsstenen är porös och skör så var rädd om den. Kanske kan du försiktigt lirka/knacka in ett stämjärn eller liknande precis under de smälta klumparna och på så sett få bort bit efter bit. All lera/glasyr måste bort för annars äter det sig in i ugnsstenen.
Lycka till! Hoppas du får ordning på din ugn!

Bo§e
0

Riktigt tråkigt…!

Som sägs i #1, kan nog ingen reparatör klara det till ett rimligt pris, pga mycket arbetstid….

Försöka själv…?
Ja, allt måste bort, som sägs i #2..
Att det blir litet gropar m.m. gör inte så mycket, men försök ändå att ta bort så litet tegel som möjligt. Det kan bli svårt att montera de nya elementen, om det inte finns tillräckligt med tegel som stöttar och håller isär dem.
Och det får inte finnas någon brun prick kvar som kommer i kontakt med de nya elementen (äter upp dem)

"Don't Panic" (Douglas Adams)

• Redigerat 2022-02-27 20:20 av Bo§e
banani_63@hotmail.com
0

Tack Anna och Bosse för era svar. Jag ska försöka se om jag kan få bort det. Om man behöver Byta element, gör man det själv?

ler
0

Ja det kan man utan större problem, man skall se till att det inte är spänningar i elementet när man lägger den på plats, man får dra och klämma så det passar. Och kom ihåg att spänna fast ordentligt till klämmorna och spänn efter, efter någon tid.

• Redigerat 2022-02-27 20:53 av ler
Bo§e
1

Elementen måste bytas. De kommer sannolikt att gå av när du försöker få loss dem, och de är hur som helst kontaminerade av den smälta leran.

Om du aldrig har bytt element själv, eller känner dig osäker, kan du nog anlita en elektriker som gör det (när du först har gjort allt rent).
Om elektrikern är osäker, se till att han/hon får läsa nedanstående.

Du kan förstås byta dem själv. Se till att elementen sitter med så litet "spänn" som möjligt. Kanske får du sträcka dem en aning (?) så att de ligger "löst" i skårorna.
Dra åt elementklämmorna så hårt du kan, och efter några bränningar får du känna på klämmorna igen, och dra åt dem litet till, om det går…

(Hoppsan…jag skrev samtidigt som Ler…🙂 )

"Don't Panic" (Douglas Adams)

• Redigerat 2022-02-27 21:00 av Bo§e
banani_63@hotmail.com
0

Tack Bosse!
Jag får se om jag kan få härdsmältan först.
Det lutar mot att jag får köpa en ny eller rättare sagt en begagnad.😪

Fredrik1976
0

Vad trist!=( jag är nybörjare och har just köpt ugn. vill såklart inte råka ut för detta själv vad är det som gör att det blir såhär?

ler
0

Ja om man använder fel program till exempel, har man lergods i ugnen så kan man så klart inte använda ett program till stengods

Ulla
0

#8: Det är av den anledningen som jag bara använder högbrännande leror numera. Vill inte riskera att ta fel på leror eller av misstag slå på fel program. (Du frågade i en annan tråd)

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_