Pigment?
Hej!
Jag följer en keramiker på Instagram som inte vill svara på frågan hur hon får så fina färger. Jag är nybörjare. Hon verkar pensla på innan bränning. Eller mellan skröj och glasyrbränning. Oklart när. Hon penslar på färgen.

Vet någon här hur man kan få så färgstarka färger? Är det pigment man blandar med vatten kanske?
Det beror lite på vad du använder för lera, men om vi antar att det är vit / beige stengodslera du gör grejorna i så kan du prova att blanda en engob enligt följande:
Kaolin 25
Ball Clay 25
Kalifältspat 20
Kvarts 20
Den kommer bli hyfsat vit beroende på vilken ballclay du använder, men om du vill ha vitare så tillsätt 5-8 delar Tennoxid. För att färga in engoben så tillsätt olika färgkroppar, typ 5-10 delar beroende på hur mycket färg du vill ha.
Engoben är formulerad för våt / fuktig lera, så du kan bygga din grej och sen pensla på den när du är klar, du behöver inte vänta på att den torkat. Om engoben trillar loss när den torkar så kan du prova att byta ut hälften av kaolinet mot kalcinerat kaolin.
#1: tack för svar! Jag bygger i vit lera så det kommer att passa utmärkt isåfall. Visste inte att Engober kunde vara matta.
Vissa av färgerna (pigment) hon har ovan kan jag inte hitta på Cebex eller Lermakeriet. Kanske jag får leta på utländska sidor.
Det finns sådana att få men det kan också vara blandat av flera olika pigment. Kanske du skulle prova att göra just dina färger! Och inte bara kopiera.
- Redigerat 2022-02-28 12:53 av ler
#2: Bra fråga om de är matta eller inte, normalt glaserar jag över med en transparent glasyr och bränner till kägla 10. Eftersom engoben skall sitta kvar på grejorna behöver den smälta lite vilket är anledningen till att det är en del kalifältspat i engoben. Om du tycker engoben inte blir matt nog kan du prova att dra ner mängden kalifältspat, alternativt ha i mer kvarts. Det blir en del provande innan man hittar nåt som funkar i nån slags tekniskt mening och som ger ett uttryck som du gillar.