Pigment?
Hej!
Jag följer en keramiker på Instagram som inte vill svara på frågan hur hon får så fina färger. Jag är nybörjare. Hon verkar pensla på innan bränning. Eller mellan skröj och glasyrbränning. Oklart när. Hon penslar på färgen.

Vet någon här hur man kan få så färgstarka färger? Är det pigment man blandar med vatten kanske?
Det beror lite på vad du använder för lera, men om vi antar att det är vit / beige stengodslera du gör grejorna i så kan du prova att blanda en engob enligt följande:
Kaolin 25
Ball Clay 25
Kalifältspat 20
Kvarts 20
Den kommer bli hyfsat vit beroende på vilken ballclay du använder, men om du vill ha vitare så tillsätt 5-8 delar Tennoxid. För att färga in engoben så tillsätt olika färgkroppar, typ 5-10 delar beroende på hur mycket färg du vill ha.
Engoben är formulerad för våt / fuktig lera, så du kan bygga din grej och sen pensla på den när du är klar, du behöver inte vänta på att den torkat. Om engoben trillar loss när den torkar så kan du prova att byta ut hälften av kaolinet mot kalcinerat kaolin.
#1: tack för svar! Jag bygger i vit lera så det kommer att passa utmärkt isåfall. Visste inte att Engober kunde vara matta.
Vissa av färgerna (pigment) hon har ovan kan jag inte hitta på Cebex eller Lermakeriet. Kanske jag får leta på utländska sidor.
Det finns sådana att få men det kan också vara blandat av flera olika pigment. Kanske du skulle prova att göra just dina färger! Och inte bara kopiera.
- Redigerat 2022-02-28 12:53 av ler
#2: Bra fråga om de är matta eller inte, normalt glaserar jag över med en transparent glasyr och bränner till kägla 10. Eftersom engoben skall sitta kvar på grejorna behöver den smälta lite vilket är anledningen till att det är en del kalifältspat i engoben. Om du tycker engoben inte blir matt nog kan du prova att dra ner mängden kalifältspat, alternativt ha i mer kvarts. Det blir en del provande innan man hittar nåt som funkar i nån slags tekniskt mening och som ger ett uttryck som du gillar.
För bok på dina prover och numrera dem så du kan kolla exakt vad du satte för engob på ett specifikt prov. Det är rätt frustrerande när man gjort ett prov och glömt att numrera det, man tror att man kommer ihåg men sen går det några veckor och det är glömt. Jag använder en underglasyr penna från Cebex för att numrera prover och så har har en anteckningsbok (som är totalt kaos) där jag kan gå tillbaka och kolla vad prov 645 var för nåt.
#3: Håller med Ler, vissa färger är förmodligen blandningar av olika färgkroppar, lite som när man blandar färg på en palett. Jag är inte på det klara med om man alltid kan blanda två olika färgkroppar och förvänta sig resultat som känns "rimliga". Tex. om jag blandar blå och gul färgkropp kommer jag få grön? Eller blir det brunt?
Om man blandar zirkon-vanadin gul och blå så får man grön, men en del andra gula och blå pigment är inte bara gula eller blåa så blir det oftast lite brunt
#0: Är det verkligen riktig färgkropp? Ser ut som akrylfärg.
Se skönhet i det icke perfekta. /LoisLane
Så tänkte jag också. Har tidigare mött keramiker som använt akrylfärg som dekoration.
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_
Ja det liknar akrylfärg men fullt möjligt att göra med keramiska pigment och en lämplig engobe som med fördel kan vara en porslinsengobe
#3: såklart ska jag göra egna färger och inte kopiera rakt av, det är jag inte intresserad av. Jag frågar efter teknik om det nu var oklart.
#4: tusen tack för svar! Så mycket att lära sig, Ska testa mig fram :)
#7: ingen aning. Tänker det var akryl först men så hade hon en bild när hon öppnade ugnen med färgerna på. Kanske det bara var för att göra en fin video :) jag har inte sett så färgglad glasyr eller engober innan och blev superpeppad!!
Är det hennes bilder du har lånat? I så fall måste du ha hennes tillstånd att lägga upp dem här. Om fotona är dina egna så blir hon säkert glad för credit.
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_
#11 nej det var inte oklart men du skriver i#2 att du inte kan få tag på just dom där pigmenten och det kan vara en blandning av pigment och om man så gör sina egna färger så kan jag inte se svårigheterna i att göra det med dom pigment som finns på marknaden
#16: Aprå på porslinsengob som du nämde tidigare, funderade på den, har du nåt recept du ville dela med dig av?
50 Kaolin
25 Kalifältspat
25 kvarts
Mald i kulkvarn ett dygn
Och så tillsätter man något som binder till skärven, fritta, borax
Det är den som är på bilden
- Redigerat 2022-03-03 11:53 av ler
#18: OK kanon, tackar så mycket.