Ert bästa underglasyrrecept?
Hej. Hur ser ert bästa och enklaste underglasyrrecept för stengodstemperaturer ut?
bRUKAR DU ANVÄNDA UNDEGLASYR?
"Underglasyr" är inget bra ord….det kan skapa tron att det är en glasyr.
Underglasyrfärg (korrekt benämning) är, litet förenklat, en mix av ett färgande pigment, en gnutta lera (kaolin), och (ibland) ett bindande flussämne.
När färgen blandas med vatten tillsätts normalt också ett målningsmedium eller glycerin, som gör färgen lättpenslad.
Kan köpas färdig, i torrt skick eller flytande.
Man kan också göra sin egen underglasyrfärg (ibland förkortad "UG-färg"), genom att väga in en mängd färgkropp och tillsätta en liten mängd (ca en femtedel) kaolin, och helst riva samman dem på glasskiva eller i mortel.
Detta ger en "primitiv" ug-färg, som ofta fungerar bra.
Målning med ug-färg skall göras ganska tunt.
Tänk: "Akvarellmålning"…
Om glasyren ovanpå färgen "kokar" eller blir skrovlig, var färgen för tjockt pålagd.
…litet förenklat…..
"Don't Panic" (Douglas Adams)
- Redigerat 2022-03-20 14:13 av Bo§e
#2: Nej, det vet jag ju såklart egentligen: Att det ska kallas underglasyrfärg! UG-färg är en bra förkortning, den ska jag börja använda. Då ska jag pröva med kaolin och färgkropp. Tack!
Några tips till:
Koboltblå färgkropp blir ofta alltför stark om man använder den "som den är", dvs det blåa vill gärna flyta ut i glasyren, runt omkring det målade…
Då får man göra en svagare blandning genom att riva/mortla samman färgkroppen med t.ex. mer kaolin…..kanske 1/4 färgkropp + 3/4 kaolin, och kanske ännu svagare.
Nämner detta som en liten varning, just när det gäller koboltblått. Här får man testa…
Om man vill få ug-färgen litet mer "hållbar" när det gäller hantering före och under glasering, kan man traditionellt tillsätta litet Gummi Arabicum. Det är ett bindeämne gjort av Akacia, och det finns faktiskt fortfarande att få tag på om man googlar, bl.a. hos de som säljer tillbehör för egen snustillverkning…!
"Don't Panic" (Douglas Adams)
- Redigerat 2022-03-21 16:04 av Bo§e
Under glasyrfärger kanske låter bättre😀