Bränntepmeraturer
Hej. Jag har under våren jobbat med lite olika leror i min verkstad, främst stengods men även en lera som det står lergods på men som har bränntemperatur upp till 1250 grader. Pratade med en keramiker och hon sa att det inte skulle vara några konstigheter att bränna på sådan hög temperatur om instruktionerna säger det, och att det finns lergodsleror som klarar av den höga temperaturen. Nu till min fråga. Har fått låna en ugn på en fritidsgård och skröjbränt nu, och allt höll och jag är superglad. Men på ugnen är det förinställda program och stengodsprogrammet bränner upp till 1280 grader. Min magkänsla säger att det är dumt att bränna en lera som enligt instruktionerna tål 1250 grader, eller vad tror ni? Har många saker där det är olika leror blandat ska sägas, så det går inte riktigt att först göra en stengodsbränning och sedan en lergodsbränning.
Min andra fråga: jag tänkte ju såklart att det isf är bättre att bränna allt i lägre temperatur när jag glaserat, men min glasyr har bränntemperatur 1240-1280 enligt förpackningen. Vad innebär detta? Är det helt enkelt så att jag får köpa en ny lergodsglasyr, bränna allt som lergods och inte blanda leror i framtiden? Hoppas någon förstår mina tankegångar och frågor
Hej,
Ja, om leran är märkt med "max 1250°C", innebär det en risk att bränna den högre.
I synnerhet om det är en järnhaltig lera (?)
Om din glasyr är märkt med "1240-1280°C", går den säkert att bränna i 1240°C (troligen ännu lägre, om jag får gissa litet…)
Så, varför inte glasera och bränna i 1240°C….?
Det tror jag kommer att gå alldeles utmärkt.
Hos många styrningar går det att tillfälligt ändra t.ex. topptemperaturen i ett lagrat program.
Kolla bruksanvisningen, eller be om hjälp med att ordna det.
"Don't Panic" (Douglas Adams)
- Redigerat 2022-03-23 19:01 av Bo§e
Aha! Så du tror att man kan glasera den även i runt 1100 grader? Har aldrig testat, ska testbränna den näst vecka
Nej, 1100°C blir säkert för lågt för den glasyren som du nämnde.
Om du skall bränna som lergods, måste du använda en lergodsglasyr.
"Don't Panic" (Douglas Adams)
Anledningen att jag frågar om man kan bränna så lågt är för att jag inte vet om jag kan ändra maxtemperatur på ugnen. Men om jag kan det är ju problemet löst
Vad är det för styrtavla? Men klart man kan ändra på temperaturen det är inte svårt.
Låter riskigt. Bra om du har gjort glasyrprover och garanterar dig om att du gör rätt. Jag skulle aldrig blanda olika leror. Jag kör stengodslera med stengodsglasyr och jag lägger mig aldrig nära lerans maxtemp. Sakta ner och andas och var noga. När jag byter till lergodslera så använder jag lergodsglasyr.
Städar noga och våttorkar golv etc.
Det är tänket som är charmen tycker jag ibland. Långsamt är det.
Kanske du har någon som hjälper dig att ändra temperaturen på programmet. Googla så kanske det redan finns till den ugnen.
Har testbränt nu glasyren och lerorna i 1230 och det gick toppen. Tack för alla svar