Keramik iFokus

Keramik

Läst 192 ggr
[cbhank]
0

Lagning av ugn

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3

Hej! Jag håller på linda och installera nya element i min gammal ugn (Chematex cft120). Halvklart än så länge. Hur viktigt är det med lagning av såna sprickor i en gammal ugn? Vad skall man tänka på? Tack på förhand.

Bo§e
2

Det smartaste är nog att inte göra något alls.

Så länge elementen kan ligga på plats, och inte kan komma åt varandra, är det inga problem.

Och hårstråtunna sprickor i stenar är helt ok, så länge inga stora bitar lossnar.

Personligen brukar jag undvika "spackling" och "limning" i ugnar så långt det går.
Det finns ingen "smet" som i längden är kompatibel med den porösa stenen….

"Don't Panic" (Douglas Adams)

• Redigerat 2022-04-01 10:29 av Bo§e
[cbhank]
0

Tackar Bosse du är grym 🙏🏻❤️

[cbhank]
0
Förhandsgranskning av bild 1 av 4
Förhandsgranskning av bild 2 av 4
Förhandsgranskning av bild 3 av 4
Förhandsgranskning av bild 4 av 4

Visst är det en en jätte gammal ugn, men är röstningen på taket och ramen någon indikation av läckage eller ovanligt värmeförlust? Takets spricka inuti går inte igenom, men är det ett problem i sig som jag kanske borde fylla med högtemperatur lagningscementenjag har köpt hem från Seemans? Jag har tryckt in några kantjaltråd längder som håller ihop tegeln mellan deras kanter.

• Redigerat 2022-04-01 10:49 av [cbhank]
Bo§e
1

Om sprickorna är tillräckligt breda för att det skall gå att trycka in litet keramisk filt i dem, är det den bästa åtgärden.

Det tätar, och tillåter ändå stenen att röra sig.

Använd en glasspinne eller liknande för att trycka in ullen. Kan göras från båda hållen, om man vill….

• Redigerat 2022-04-01 10:53 av Bo§e
Bo§e
1

För att återgå till teglet:

Om "hyllan" mellan två element går sönder, så att ett element riskerar att sjunka ner till nästa element, kan man enkelt förhindra det genom att sticka in ett porslinsrör i det övre elementet (bilden) .

En bättre åtgärd än att försöka "bygga upp" teglet med någon smet, vilket brukar vara ganska hopplöst, ur hållbarhetssynpunkt….

Ett gammalt givarhölje kan användas, och även andra porslinsstavar/rör som kan finnas hos leverantörerna…