Matt och Transparent Glasyr
Hej!
Jag undrar om man efter skröjbränning. Kan lägga på 3 lager med matt färgad glasyr och 3 lager med transparant glasyr uppepå och sedan bränna.. Blir färgen blank då? Använder Porslinslera "China".
totalt sex lager med glasyr kommer formodligen trilla av din skröjad gods innan det kommer till ugnen. Om man mot förmodan får det glaserade godset till ugnen, kommer det formodligen att rinna.
Enda sättet att veta om det blir blankt eller matt är att testa.. men jag skulle inte använda alltför tjockt lager glasyr.
Enig med#1. Men varför 3 lager av varje? En matt färgad glasyr är ju täckande så ett normalt lager av den och så kan du ju prova att ha ett tunt lager av den transparenta, det är svårt att säkert säga hur det blir men det kan fungera. Det beror lite på hur glasyrerna reagerar med varandra, bara ett test kan visa om det går.
#1: Jag trodde man var tvungen att ha 3 lager för att få det att täcka. Jag har lärt mig själv att glasera och det går sådär. Ska prova tunnare lagar. Stort tack för hjälpen!:)
#3: Jag vet att jag någon gång hört att man ska pensla tre lager av underglasyrfärg om man vill att det ska täcka. Det kanske är det du också har hört?
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_
#4: Ja, det har jag. Men ska prova och se vad som händer. Tur i oturen att ngr tallrikar gick sönder:)
En tanke - är det penselglasyrer du använder?
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_