Bränning och hastighet
Jag försöker få kristalleffekter, och får tråkiga resultat. Jag testade en kon 8 glasyr som skulle vara 'ofelbar' utan lycka. Någon påpekade för mig att man kan få käglan att böja sig vid olika temperaturer, beroende på bränningshastigheten.
Jag tror att jag behöver bränna med en högre hastighet, så att när jag kommer till kon 8, temperaturen i ugnen är högre.
Jag bränner slutfasen vid 150 grader i timmen. Hur många grader/timme skulle det vara rimligt att bränna på?
Jag vet att allt beror på hur mycket ugnen orkar, men tror att om jag ställer in ugnen att försöka nå topptemp alltför snabbt kommer jag att göra slut på elementen på kort tid.
- Redigerat 2022-04-09 07:07 av Ålands folkhögskola
Har du John Britts Mid Range Glazes? Det finns lite olika scheman i den som kanske är värt att prova? Vad är det för glasyr du vill bränna?
#0: >> men tror att om jag ställer in ugnen att försöka nå topptemp alltför snabbt kommer jag att göra slut på elementen på kort tid. >>
Det är faktiskt precis tvärtom.
Elementen slits mer, ju längre tid som de utsätts för höga temperaturer.
"Full fart" är mest skonsamt, helt enkelt pga kortare exponeringstid för det höga temperaturområdet.
Det är därför som "lågeffektugnar" förbrukar mer element än de med högre effekt (relaterat till ugnsvolymen)
"Don't Panic" (Douglas Adams)
#3:Tack för hjälpen. Emmanuel Cooper var faktist en av mina lärare på 80 talet.
Jag tror inte att jag har någon inställning 'max' som det finns på vissa kontrolllådor, men om jag ställer in 300 grader/timme kommer ugnen att köra så fort den kan, antar jag.
De flesta (rentav alla…?) automatiker har en inställning för "full fart".
Vad heter din styrtavla…?
"Don't Panic" (Douglas Adams)
- Redigerat 2022-04-09 15:38 av Bo§e